ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از شاخه­های خدمات دیجیتال مارکتینگ است که قصد داریم تا در ادامه بیشتر با آن آشنا شویم . گری توئرک هنگامی که 41 سال پیش ایمیلی را در حجم انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال ارسال­کرد فکرش را نمی­کرد که فروش 13 میلیون دلاری که حاصل تصمیم او بوده ، منجر به این ­شود که وی لقب پدر اسپم دنیا را به خود اختصاص دهد . هرچند خود معتقد است کار او هدفمند بوده و چون ایمیل را اصولی و به صورت هدفمندانه ارسال کرده­است ، لقب پدر ایمیل مارکتینگ بیشتر برازنده اوست.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

 ایمیل مارکتینگ، روشی برای بازاریابی با استفاده از ایمیل جهت تبلیغ محصولات یا خدمات در حین توسعه روابط با مشتریان (مشتریان بالقوه ) است. ایمیل مارکتینگ روش انجام اصولی خاص خود را دارد تا بهترین نتیجه در گرو ارتباط با بهترین افراد برای کسب­وکار و برند شما کسب شود . بسیاری از افراد ممکن است بازاریابی ایمیلی را با تبلیغات ایمیلی اشتباه ­بگیرند یا از تفاوت این دو روش کاملا آگاه ­نباشند . بازاریابی ایمیلی در اصل پست الکترونیکی است که به جای استفاده از خدمات پستی به صورت الکترونیکی انجام می ­شود . در مورد امتیازات بازاریابی از طریق ایمیل ، روش ­های انجام آن به درستی و نحوه مقایسه آن با برخی از اشکال دیگر بازاریابی نیز در آینده صحبت خواهیم کرد .

هر زمان که یک شرکت ایمیل ارسال می­ کند ، جدا از تأیید سفارش و پاسخ مستقیم به سوالات مشتری و مواردی از این قبیل ، می تواند نوعی بازاریابی از طریق ایمیل در نظر گرفته ­شود. بازاریابی از طریق ایمیل بخشی از بازاریابی اینترنتی است که شامل بازاریابی آنلاین از طریق وب سایت ها ، رسانه های اجتماعی ، وبلاگ ها و موارد دیگر است.

بازاریابی از طریق ایمیل می­ تواند شامل خبرنامه هایی با به روزرسانی درباره شرکت ، یا تبلیغات فروش و معاملات انحصاری مشترکان باشد. همچنین ممکن است ایمیل های بازاریابی به دنبال به اشتراک گذاشتن یک پیام کلی از طرف شرکت باشند ، مثلاً در پی وقوع یک اتفاق مثبت یا منفی طبیعی و یا در کسب ­وکار شما . در بهترین حالت ، بازاریابی از طریق ایمیل به مشاغل اجازه می ­دهد تا مشتریان خود را مطلع کرده و پیام های بازاریابی خود را متناسب با مخاطبان خود تنظیم کنند.

در بدترین حالت ، این نوع بازاریابی می ­تواند مشتریان را با ایمیلهای ناخواسته و آزار دهنده بصورت مداوم آزار دهد. که این موضوع باخود پیامدهای بسیار ناگواری را در پی­ دارد . به همین خاطر بسیار مهم است که استراتژی مناسبی را برای ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید .

اما تبلیغات ایمیلی چه تفاوتی با بازاریابی ایمیل دارد ؟

تبلیغات ایمیلی ارسال پیامی یکسان به حجم وسیعی کاربر می باشد که مخاطب جامعه هدف شما نبوده و در واقع باعث می شوند که تیر شما به هدف نخورد. استفاده از این روش نه تنها سودی برای شما ندارد بلکه باعث رنجش کاربران نیز می­شود و خطر اسپم شدن را با خود به همراه­ دارد .

شاید سوال شود که اسپم چیست ؟ اسپم به معنای پیام الکترونیکی است که بدون درخواست گیرنده برای افراد بی­ شماری فرستاده می ­شود . یکی از انواع اسپم ، هرزنامه ­ها هستند که تبلیغات ایمیلی چون پیامی یکسان برای اکثریت افراد بدون هدف و برنامه ­ریزی اختصاصی ارسال می­ شود ، خطر اسپم شدن بالایی را با خود دارد .

چرا ایمیل برای ایمیل مارکتینگ؟

شاید برای شما هم جالب باشد که چرا ایمیل برای این کار گزینه مناسبی است و از گزینه های دیگری برای این کار استفاده نمی شود. امروزه با گسترش اینترنت و حضور فعال کاربران در بستر آنلاین، ایمیل توسط حدودا 4 میلیارد نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته­ است. علاوه بر این استفاده و کاربرد آسانی را برای کاربر به همراه­ دارد و افراد به راحتی در طول روز می­ توانند ایمیل خود را چک کنند . امنیت و معتبر بودن ایمیل هم از مزایای دیگر به حساب می­ آ­ید . و به طور کلی بازاریابی توسط ایمیل مقرون­ به ­صرفه به شمار می­ آید.

مزایا ایمیل مارکتینگ چیست؟

  • ارزان و سریع: شما برای انجام بازاریابی ایمیلی تنها به لیستی از جامعه هدف و محتوایی برای انتشار با آدرس خاص خود نیاز دارید که در کمترین زمان و به راحتی می ­توانید آنها را با حداقل هزینه جمع آوری کرده و بازاریابی خود را انجام دهید.
  • انعطاف پذیری: انتخاب ایمیل برای این کار باعث شده تا محدودیتی برای استفاده وجود نداشه­باشد و شما هر نوع محتوایی : عکس ، فیلم ، متن و حتی لینک و فایل دلخواه خود را می­توانید ضمیمه کرده و برای طیف وسیعی از کاربران ارسال کنید .
  • رفتار مصرف کننده : شما می ­توانید به راحتی بازخورد کار خود و رفتار مصرف کننده ( کاربر یا مشتری ) خود را با استفاده از سرویس­های ایمیل مارکتینگ و سیستم ­های آنالیز بررسی و کرده و نتایج را اندازه ­گیری کنید و متناسب با آن استراتژی ­های آینده را تدوین کنید .
  • هدف گیری مستقیم: در این روش پیام­ ها هدف­دار هستند و به صورت دقیق بر جامعه هدف کسب­ وکار شما اثرگذاری می­ کنند . با شناخت مطلوب پرسونای مشتری شما ، امکان ارسال پیام­ های شخصی­ سازی شده نیز می باشد که در آن پیام ارسالی به یک گروه خاص از مشتریان شما با دیگران متفاوت خواهد بود . 
  • بستر آزمایش محتوا: با توجه به اینکه این روش ، مقرون­ به ­صرفه است می توان از آن برای تست بر روی انواع مختلف محتوا استفاده کرد تا با نتایج بدست آمده راحت تر در رابطه با انتشار آن محتوا در سایر کانال های خود تصمیم بگیرید .
  • بازگشت سرمایه ROI : در یک جمله بازگشت سرمایه یا Return On Investment را اینطور معنی می ­کنیم که چه مقدار از بودجه­ ای که هزینه شده به جیب شما باز خواهدگشت . طبق آمار اگر این روش اصولی انجام شود ، ایمیل مارکتینگ موثر بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد .
  • دسترسی راحت به ایمیل کاربران:با کمک روش های ساده ای مثل دریافت ایمیل کاربر موقع ثبت ­نام می توان لیست جامع و کاملی از آدرس ایمیل مخاطبان کسب­ وکارتان جمع ­آوری کرد.
  • ریسک حداقل و اجرای آسان : در این روش شما تنها به یک برنامه ساده نیاز دارید و با فرآیند پیچیده ای سر­و­کله نمی زنید . منابع تان هدر نمی­رود و به راحتی می­توانید اشتباهاتتان را جبران کنید و کنترل تمام فعالیت ها و اقدامات در دست شماست .

همانطور که قبل تر گفتیم ، شما در ایمیل مارکتینگ قابلیت بررسی و تحلیل نتایج را دارید که با کمک سرویس های مختلفی این کار انجام می ­شود .

برای تحلیل نتایج کسب شده یک سری شاخص­های کلیدی عملکرد وجود دارد .

شاخص­ های کلیدی عملکرد در ایمیل مارکتینگ :

  • نرخ بانس ریت “ Bounce Rate”

به هر اتفاقی که باعث شود یک ایمیل به مقصد نرسد پیشامد بانس ریت گفته می­شود . که از تقسیم تعداد ایمیل­های ناموفق به تعداد کل ایمیل­های ارسالی بدست می آید . اتفاقاتی مانند مشکلات سرور ارسالی یا سرور مخاطب ، دریافت ایمیلهای نامعتبر از دلایل بانس ریت محسوب می شوند .

  • نرخ لغو عضویت “ Unsubscribe Rate”

این نرخ میزان افرادی که تمایل به دریافت ایمیل شما نداشته ­اند و دکمه لغو اشتراک را زده­اند را نشان می دهد . بهتر است هنگام لغو اشتراک از کاربر سوال کنید که به چه علت این کار را انجام داده است؟ تا در جهت رفع این ضعف تلاش کنید .

  • نرخ کلیک پذیری “ Click – through Rate”

بهترین شاخص در ایمیل مارکتینگ است زیرا توانایی شما را در اقناع مخاطب برای کلیک بر روی لینک ارسالی نشان می­دهد . این نرخ نسبت تعداد افرادی را که روی یک لینک ایمیل کلیک کرده­اند به کسانی که آن ایمیل را فقط مشاهده کرده­اند نشان می­دهد . یک ایمیل موثر نرخ کلیک پذیری بالایی دارد زیرا به همین هدف ایمیل­ها تدوین می­شوند .

  • نرخ بازشدن “Open Rate”

یک کاربر تا زمانی که ایمیل ارسالی شما را باز نکند وارد قیف کمپین بازاریابی ایمیلی شما نخواهد شد و این اولین قدم کاربر به حساب می­آید . با استفاده از این شاخص شما می­توانید تعداد افرادی که ایمیل شما را باز کرده­اند را بسنجید .

  • نرخ رشد لیست ایمیل “ Email list growth Rate”

این نرخ نشان دهنده­ی تعداد ایمیل جدیدی می­باشد که به لیست شما اضافه شده­اند . در ایمیل مارکتینگ مهم است که شما به طور مداوم تعداد مشترکین خود را ارتقا دهید . جامعه هدف کامل­ تر راه شما را هموارتر می­سازد.

برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ اصولی ، تدوین محتوای ایمیل­ها عامل کلیدی به شمار می­رود .

9  ویژگی مهم یک ایمیل موفق :

  • خلاقیت در طراحی گرافیکی
  • جامع و کامل بودن محتوای ایمیل
  • طراحی بهینه­سازی برای موبایل
  • مرتبط و مناسب بودن محتوای ایمیل
  • زمان بندی مناسب برای ارسال
  • تیتر ها و عناوین مناسب و جذاب
  • اقدام به عمل مشخص و واضح
  • داشتن صفحه فرود “ Landing Page”  مناسب
  • ایجاد انگیزه در مخاطب برای اقدام به عملی مشخص                                                                                                                                    

  سخن آخر اینکه امیدواریم که مطالب فوق براتون سودمند بوده باشه . همراهی نگاه شما برای ما بسیار ارزشمند است . خدمات دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ را با متخصصین وبجار انجام دهید . متخصصین ما در وبجار با ارائه به ­ روزترین روش ­ها آماده برای تدوین استراتژی و پیاده سازی ایمیل مارکتینگ کسب ­وکار شما هستند .