شاید بارها از خودتان سوال کرده باشید که عبارت آشنای ” بازاریابی اینفلوئنسری ” یعنی چی ؟

بازاریابی اینفلوئنسر اکنون یک شکل ثابت از بازاریابی آنلاین است. مدتی است که این یک کلید واژه است و رسانه های اصلی به طور مرتب به آن اشاره می کنند. با این حال ، هنوز افرادی هستند که واقعاً نمی فهمند بازاریابی تأثیرگذار چیست. در واقع ، برخی از افراد برای اولین بار با این عبارت روبرو می شوند و فورا فکر می کنند ، “بازاریابی تأثیرگذار چیست؟”

بازاریابی اینفلوئنسری چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیبی از ابزارهای قدیمی و جدید بازاریابی است. این ایده حمایت از افراد مشهور را می گیرد و آن را در یک کمپین بازاریابی ، مبتنی بر محتوای مدرنی که از طریق افراد تاثیرگذار منتشر می شود قرار می دهد . آنچه که بازاریابی اینفلوئنسری را از سایر روش های بازاریابی متمایز می کند این است که نتایج این کار در واقع همان نتیجه ی همکاری بین برند ها و اینفلوئنسرها است.

اما اینفلوئنسر مارکتینگ فقط افراد مشهور را درگیر نمی کند. بلکه بر کل جامعه افرادی که آن فرد تاثیرگذار ( همان اینفلوئنسر ) را دنبال می کنند و با آن تعامل دو سویه دارند را تحت تاثیر قرار می دهد . این دنبال کنندگان حتی ممکن است خود در دنیای آفلاین فرد مشهور و معروفی نباشند اما همان افرادی هستند که در دنیای آفلاین مصرف کننده خدمات و محصولات برند ما به شمار می آیند .

اما شاید برایتان سوال پیش بیاید که اصلا اینفلوئنسر چه کسی است ؟

اینفلوئنسر همان فرد تاثیرگذار فردی است که قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید دیگران به دلیل اقتدار ، دانش ، موقعیت یا رابطه ای که با مخاطبانش ایجاد کرده است را دارد .

در واقع ما با همکاری ای که بین برندتان و فرد اینفلوئنسر ایجاد می کنیم می توانیم از طریق قدرت ، اعتبار و رابطه وی با مخاطبانش ، برای برند خود بازاریابی کنیم .

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که رسانه های سنتی مرتکب می شوند ، عدم مشاهده تفاوت بین افراد مشهور و تأثیرگذارهای آنلاین است. درواقع عامل کلیدی ای که در این روش بازاریابی ما را از سایرین متمایز می کند این است که فرد تاثیرگذار خود را به درستی و با معیارهای مطلوبی انتخاب کنیم . فرد تاثیرگذار باید با برند ما و سبک خدمات و محصولاتی که ارائه می کنیم هم خوانی و ارتباط داشته باشد . در غیر این صورت بازاریابی موثر نبوده و اتلاف هزینه و زمان زیادی را با خود در پی دارد .

اما با انتخاب اصولی فرد تاثیرگذار ، مخاطبانی با برند ما آشنا و یا حتی به محصولات و خدمات مان علاقه مند می شوند که در حیطه کاری خودمان قرار می گیرند .

همچنین مهم است که درک کنیم این تأثیرگذاران هستند که مخاطبان مشتاق و دنبال کنندگان وفادار خود را ایجاد کرده اند. تصادفی نیست که دنبال کنندگان شان  از افراد تأثیرگذار پیروی می کنند نه از برند ما . در حقیقت ، مخاطب کمتر به برند شما اهمیت نمی دهد بلکه آنها فقط به نظرات افراد تأثیرگذار اهمیت می دهند . سعی نکنید قوانین و روش های تجاری را روی یک تأثیرگذار تحریک کنید . چون مخاطبان آنجا هستند و آنها می توانند به راحتی دور شوند و پیروان خود را با خود ببرند .

همان طور که پیش تر گفتیم ، بازاریابی تأثیرگذار شامل یک برند تجاری است که با یک تأثیرگذار آنلاین برای بازاریابی یکی از محصولات یا خدمات خود همکاری می کند.

یک نمونه اولیه از بازاریابی تأثیرگذار ، مشهور PewDiePie در YouTube بود. وی با سازندگان یک فیلم ترسناک که در کاتاکومب های فرانسه در زیر پاریس واقع شده بود ، همکاری کرد و یک سری ویدئوها را ایجاد کرد که در آنها در منجنیق ها دچار چالش هایی شد. این محتوا برای 27 میلیون مشترک PewDiePie کاملاً عالی بود و تقریباً دو برابر پیش پرده فیلم نیز بازدید داشت. این مثال بارزی از یک بازاریابی اینفلوئنسری موثر با نتایج مطلوب است .

اینفلوئنسرها ، برخلاف افراد مشهور ، می توانند در هر کجا باشند. آنها می توانند هرکسی باشند. آنچه باعث تأثیرگذاری آنها می شود ، تعداد دنبال کنندگان گسترده آنها در وب و رسانه های اجتماعی است.  اینفلوئنسر می تواند یک عکاس محبوب مد در اینستاگرام باشد ، یا یک وبلاگ نویس امنیتی خواندنی که توییت می کند ، یا یک مدیر محترم بازاریابی در LinkedIn. در داخل هر صنعت و یا یک آشپز باشد . نکته این است که آنها افراد با نفوذی هستند که با فعالیت های خود طی زمان دنبال کنندگان بی شماری را جذب کرده اند و شما فقط باید آنها را پیدا کنید و کمپین بازاریابی خود را شکل دهید . برخی از آنها صدها هزار (اگر نه میلیون ها نفر) پیرو خواهند داشت. اما بسیاری بیشتر شبیه افراد عادی به نظر می رسند. ممکن است فقط 10 هزار فالوور داشته باشند که و حتی در برخی موارد این تعداد کمتر است. با این حال آنها به عنوان متخصص در زمینه خود شهرت پیدا کرده اند.

آنها افرادی هستند که پاسخ سوالات مردم را ارائه می دهند. بسته به حوزه تخصصی آنها ، آنها افرادی هستند که جذاب ترین پست های اجتماعی را در مورد موضوع تخصصی خود ارسال می کنند. آنها بهترین تصاویر را به اشتراک می گذارند ، سرگرم کننده ترین فیلم ها را می سازند و آموزنده ترین بحث های آنلاین را انجام می دهند.

چه موارد کلیدی را برای بازاریابی اینفلوئنسری باید رعایت کنیم ؟

رویکرد خود را در بازاریابی تأثیرگذار با دقت در نظر بگیرید .

منظم باشید ، یک استراتژی ، برنامه و بودجه را به صورت دقیق تنظیم کنید ، وقت خود را صرف تحقیق کنید تا بهترین نتیجه را با حداقل هزینه ها به دست آورید .

درباره روش خود برای یافتن تأثیرگذار تصمیم بگیرید .

آنها را به صورت اصولی و طبق معیارهایی که میان برند شما ، محصولات و خدمات تان با آن فرد تاثیرگذار مشترک است پیدا کنید . در این مسیر صبور بوده و عجله نکنید زیرا کل استراتژی تان با انتخاب اشتباه نابود می شود .

صبور باشید و انسان باشید – مردم با مردم صحبت می کنند ، نه شرکت هایی که با شرکت ها صحبت می کنند .برای افزایش تعامل و بهره وری ای که از این کمپین بازاریابی عایدتان می شود لازم است تا موارد اخلاقی را زیر پا نگذاشته و صبور باشید تا مردم با برندتان آشنا شده و حتی محبوب آنها شوید .

با برنامه ریزی پیش رفته و استراتژی تان را مو به مو اجرا کنید .

در مواردی ممکن است در حین اجرای استراتژی تان عواملی را کم اهمیت تر یا بیهوده بشمارید . این یک تله است و سعی کنید تا برنامه ریزی را مطابق اصول جلو برده و از هیچ عامل ساده ای چشم پوشی نکنید .

این موارد را با بازاریابی اینفلوئنسری اشتباه نگیریم !!!

بازاریابی اینفلوئنسر فقط یافتن شخصی با مخاطب و ارائه پول یا قرار گرفتن در معرض دید دنبال کنندگان نیست تا آنها درباره شما چیزهای خوبی بگوید. اینفلوئنسرها افرادی هستند که برای ساختن برند خود و پرورش مخاطب خود وقت صرف کرده اند. آنها به طور طبیعی از شهرت خود و افرادی که به آنها اعتماد دارند محافظت خواهند کرد. آنها افرادی هستند که صبر و تمرکز لازم را برای موفقیت در شبکه های اجتماعی دارند ، هر بار یک پیرو ارگانیک افرادی مانند این علاقه مند نیستند که صرفاً برای پول ، بازاریابی تأثیرگذار انجام دهند. بلکه جزئیات همکاری بازاریابی ای که انجام می دهند برای آنها مهم است . اینفلوئنسر مارکتینگ نیز نتیجه سریع ندارد . این همان رویکرد آهسته و باثبات است که رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا کار را جلو می برند و لازم است شما صبور باشید . این در مورد نشان دادن اقتدار ، اعتبار و رهبری فکر شما در صنعت شما است .

بازاریابی رسانه های اجتماعی در واقع شبیه یک بازی آهسته است و باتوجه به عملکرد شما می تواند به دنبال پیروان متعهد و وفادار خود برود و به نتیجه برسید . این وسوسه انگیز است که فکر کنید پیوستن نیروها با اینفلوئنسر راهی ساده در قلب و ذهن طرفداران وی خواهد بود اما در واقعیت اینطور نیست و نیاز به تلاش و برنامه ریزی دارد .