گرافیک زیبا و محتوای عالی تنها مواردی نیستند که باید هنگام طراحی سایت اختصاصی برای وب سایت خود روی آنها تمرکز کنید . موارد دیگری نیز وجود دارند که از جمله آنها می توان به طراحی UI و UX اشاره کرد .

آیا تا به حال به تاثیر رابط کاربری (UI) یا تجربه کاربری (UX) وب سایت مشاغل خود بسیار فکر کرده اید؟ اگر این کار را نکرده اید ، باید بیشتر به آنها توجه کنید زیرا این دو بخش مهم از برند وب سایت و حضور شما در دنیای دیجیتال هستند. شما باید اطمینان حاصل کنید که رابط کاربری و تجربه کاربری شما از کیفیت بالایی برخوردار است تا مشتریان وفادارتر به دست آورید. علاوه بر این ها رابط کاربری و تجربه کاربری

در حالی که می توانید یک تجربه وب عملی ، جذاب و تأثیرگذار ایجاد کنید ، باید کاملاً درک کنید که طراحی UI و UX چگونه می تواند برای شما مفید باشد. شما باید یاد بگیرید که چگونه هر دوی آنها را بهینه کنید تا به مشتریان آینده نگر تجربه ای پیشرفته بدهید. آگاهی از تفاوت های خاص بین رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری ، به کسب و کار شما برتری محسوسی نسبت به رقبا خواهد داد.

در این  متن، ما مختصری از طراحی UI و UX ، شباهت ها و تفاوت های آنها و نحوه تأثیر آنها بر تجارت شما را توضیح خواهیم داد .

در این میان اولین سوالی که احتمالا در ذهن شما پیش می‎آید این است که اصلا رابط کاربری و تجربه کاربری چیست ؟ با ما همراه باشید .

طراحی رابط کاربر (UI) چیست؟

رابط کاربری شامل ظاهر و احساس وب سایت است . به زبان ساده ، نحوه تعامل کاربران با سایت شما معنی می‎شود و تمرکز اصلی آن بر نحوه ارائه وب سایت شما است . کار یک طراح UI تمرکز بر طراحی گرافیکی یک سایت با کشف خواسته های مخاطبان و در نظر گرفتن آنها است.

در اینجا برخی از عناصر مهم هر UI وجود دارد:

  • نام تجاری
  • چیدمان
  • تایپوگرافی
  • طراحی گرافیکی عناصر
  • طراحی تعامل عناصر

طراحی تجربه کاربر (UX) چیست؟

طراحی تجربه کاربر (UX) همان چیزی است که دیدگاه احساس وب سایت را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. بنابراین طراحی UX کسب و کار شما تأثیر زیادی در ایجاد تأثیر خوب برای برند شما دارد . تجربه کاربر شامل تمام قسمتهای نحوه تعامل کاربران با سایت است . برای افزایش اعتماد و رضایت کاربران خود ، باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما از طراحی UX فکر کرده ای برخوردار است و در طراحی خود فکر همه‎چیز را کرده اید .

از آنجا که وقت شما برای تعامل با کاربران محدود است ، شما باید از هر فرصتی استفاده کرده و تجربه لذت بخشی را برای آنها به ارمغان بیاورید. این جایی است که طراحی UX می تواند به شما کمک کند و اهمیت آن بیش از پیش است . فرصت محدود و تعامل با مشتری دو فاکتوری است که باید بسیار بهآن توجه شود تا مشتری پس از دریافت تجربه مطلوبی از کار با سایت شما ، باز بهم به سایت‎تان باز گردد . تجربه کاربر تجربه عمومی است که کاربران هنگام استفاده از یک برنامه رایانه ای ، برنامه تلفن همراه یا وب سایت دریافت می کنند ، خصوصاً از نظر استفاده ساده از وب سایت یا طراحی برنامه.

این جنبه های معمولی طراحی UX است:

  • توسعه محتوا
  • معماری سایت یا اطلاعات
  • توسعه شخصیت کاربر
  • فریم وایرلس و نمونه سازی اولیه
  • تست کاربر

چگونه رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری به هم متصل می شوند؟

طراحی UI و UX به روش های مختلفی به هم متصل می شوند. ساده ترین راه برای فکر کردن در مورد همبستگی آنها این است که رابط کاربری یکی از جنبه های تجربه کاربری گسترده تر است. کسب و کار شما بدون صرف وقت و تلاش کافی برای ترکیب رابط کاربری با اهداف تجربه کاربری شما ، نمی تواند بر تجربه کاربر متمرکز شود و تاثیر بگذارد .

شما می توانید رابط کاربری را راهی برای انتقال تجربه کاربر در نظر بگیرید . از این رو ، کمبودهای UI به طور مضری بر تجربه کلی کاربر تأثیر می گذارد .

با این حال ، جنبه های مختلفی از UX وجود دارد که به طور خودکار بر رابط کاربر تأثیر نمی گذارد . برای مثال وب سایتی را در نظر بگیرید که قابل استفاده باشد اما مفید نباشد . اگرچه ممکن است کاربر تجربه منفی داشته باشد ، اما این بدان معنا نیست که توسط رابط کاربری یا طراحی ایجاد شده باشد . در عوض ، این نتیجه مولفه های تجربه کاربر مانند توسعه محتوا ، معماری سایت و ارتباط آن با سایر موارد است.

چه چیزی به عنوان طراحی خوب UI و UX در نظر گرفته می شود ؟؟

اگر تجارت شما مانند اکثر مشاغل کوچک و متوسط ​​موجود است ، ممکن است بستگی زیادی به وب سایت شما داشته باشد . تاثیری که رابط کاربری و تجربه کاربری بر سایت شما و بر فروش شما می گذارند با توجهی که شما به رابط کاربری و عناصر تجربه کاربری کسب و کار خود نشان داده اید ، مرتبط است .

علاوه بر این ، نحوه عملکرد محصول یا خدمات شما از نظر بازاریابی ، فروش و جمع آوری اطلاعات ، ارزش آن را تعیین می کند . این جایی است که طراحی UI و UX خوب به وجود می آید . این می تواند به شما در جلب توجه چشم اندازهای شما کمک کند ، آنها را ترغیب به استفاده از محصول یا خدمات شما کند ، به تجارت خود وفادار بمانند و حتی آنها را متقاعد به استفاده از محصول یا خدمات بعدی خود کنید .

  • برای درک رابط کاربری خوب و طراحی تجربه کاربری ، دو قانون قابل درک وجود دارد :
  • ارزش پیشنهاد

همه کسانی که از وب سایت شما بازدید می کنند آماده دریافت محصولات یا خدمات شما نخواهند بود . با وجود این موضوع ، آنها هنوز هم مشتری بالقوه ای برای تجارت شما هستند . از این رو ، باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به شما نشان می دهد که به آنها اهمیت می دهید ، حتی اگر بلافاصله خرید نکنند. در واقع شما با طراحی خوب سایت ، ارائه مطلوب خدمات و محصولات ، برند خود را در ذهن آنها ثبت می‎کنید تا در روزهای آینده به سراغ شما بیایند . همچنین برای این کار شما می توانید پست های وبلاگ ، فیلم ها یا سایر راه حل ها را ارائه دهید که می تواند آنها را به دریافت خدمات شما ترغیب کند . این به شما کمک می کند تا یک تجربه کاربری خوب ایجاد کنید .

  • اجازه ندهید کاربرانتان فکر کنند.

اقداماتی که لازم است تا کاربران برای رسیدن به اهداف خود در وب سایت شما انجام دهند را ساده تر کنید . شما باید اطمینان حاصل کنید که رابط کاربری بدی ارائه نمی دهید ، زیرا این امر می تواند بر اثربخشی سایت شما تأثیر بگذارد . وقتی بازدیدکنندگان خود را به فکر استفاده از وب سایت خود نمی اندازید ، آنها وقت کمتری را صرف این می کنند که آیا آن فرم را پر کنند ، آن مورد را به سبد خرید خود اضافه کنند ، یا تلفن خود را بگیرند و شماره شما را بگیرند یا نه . با رعایت اصول به سادگی می توانید این مرحله را مدیریت کرده و هم به آنها ارزشی را ارائه کنید و هم اطلاعات ارزشمندی را برای سایت خود و انواع روش های بازاریابی انجام دهید .

چگونه رابط کاربری و تجربه کاربری می توانند تجارت شما را بهبود بخشند

در اینجا برخی از راه هایی است که UI و UX خوب می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد :

  • آنها ترافیک بیشتری را به وب سایت شما وارد می کنند .

وقتی تجربه کاربری و رابط کاربری وب سایت شما به درستی انجام شود ، باعث افزایش جریان مشتری شما ، افزایش جذب مشتری جدید می شود و همچنین به شما کمک می کند تا آنها را حفظ کنید ، درصورتی که توجه داشته باشید که مشاغل زیادی وجود ندارد در آنجا با شما رقابت می کنند ، با ارائه یک برنامه یا طراحی وب عالی به مخاطبان هدف خود ، کسب و کار شما را از دیگران جدا می کند . این نقطه تمایز شما به رقبا منجر به سودآوری های مالی و غیرمالی زیادی برای شما خواهد شد .

این امر همچنین بهانه های بیشتری برای مشتریان شما فراهم می کند تا مرتباً از تجارت و کسب‎وکار شما حمایت کنند . و این همان چیزی است که شما به عنوان یک صاحب کسب‎وکار آن را می خواهید ! انتخاب اول مشتریان بودن چیزی است که شما را خوشنود می سازد . افراد به همان اندازه که کارهای ساده را دوست دارند از چیزهای فانتزی هم لذت می برند . در نتیجه ، ارائه یک وب سایت با کاربرد آسان و در عین حال کاملاً مناسب به آنها قطعاً تمایل دارد محصولات و خدمات شما را بارها و بارها به دست آورند .

  • آنها سازگاری را ارائه می دهند .

تعداد زیادی از مردم معتقدند که رابط کاربری و تجربه کاربری صرفاً مربوط به رنگ ها و جهت گیری و چیدمان صفحات است . اما این طور نیست و موارد بسیار زیادی را شامل می شود .  رابط کاربری و تجربه کاربری در ارائه ثبات به وب سایت مشاغل شما عالی است . از مولفه های بصری استفاده شده گرفته تا آیکون ها و اندازه متن و قلم استفاده شده ، طراحی وب سایت شما باید یک سطح از ثبات را حفظ کند و خاص شما باشند . ترکیب این عناصر با هم منحصر به فرد بودن سایت شما را نشان می دهد .

هنگامی که وب سایت شما از یکنواختی مطلوبی برخوردار است ، مشتریان شما کم و زیاد مشکلی با آن نخواهند داشت . آنها با طراحی شما آشنا می شوند. علاوه بر این ، آنها مرور در سایت شما را آسان می دانند ، که این باعث افزایش قابلیت استفاده از آن و زمانی که در سایت شما سپری میکنند ، می شود . با داشتن سایتی که به طور مداوم تجربه کاربری فوق العاده و رابط کاربری جالبی را ارائه می دهد ، مشتریان شما همیشه مایل به استفاده از آن هستند .

  • آنها کارها را راحت تر می کنند.

هیچ کس نمی خواهد کشف کند که هدف وب سایت شما چیست. کاربران معمولاً چند ثانیه طول می کشد تا تعیین کنند که آیا می خواهند به استفاده از وب سایت شما ادامه دهند. بنابراین ، هرچه میزان گامهایی که بازدیدکنندگان سایت شما برای یافتن موارد مورد نیاز خود می برند کمتر باشد ، بهتر است. تصاویر خوب می تواند به هدایت آنها به قسمت های خاصی از وب سایت شما کمک کند ، مانند افزودن رنگ برای نشان دادن دکمه ها ، پیوندها یا سایر مکان های حیاتی که می خواهید مخاطبان شما روی آنها کلیک کنند.

  • فرم باید عملکرد را دنبال کند .

عملکردهای وب سایت شما باید آسان باشد. بازدید کنندگان شما همچنین باید بتوانند سریعاً  آنچه را که می خواهند را در سایت شما را پیدا کنند و حتی صفحات دیگر شما ، صفحه ای را که در حال حاضر در آن هستند و بعد از آن به کجا مراجعه کنند را به راحتی پیدا کنند . علاوه بر این ، شما باید مراقب باشید که گرافیک شما از چیدمان و ترتیب صفحات شما پشتیبانی کند .

  • آنها مطالب را بهینه نگه می دارند.

پلاگین ها و تصاویر فضای وب سایت شما را اشغال می کنند . وقتی به رابط کاربری و تجربه کاربری سایت خود فکر می کنید ، باید این مورد را بخاطر بسپارید . اگرچه داشتن برخی از موارد الحاقی در وب سایت شما گاهی به نظر جذاب می رسد ، اما باید مراقب باشید که باعث افزایش زمان بارگذاری نمی شوند . امروزه زمان و سرعت از اصلی ترین معیارهایی هستند که بر استفاده یک کاربر از سایت یا خدمات شما تاثیر می گذارند . کاربران در دنیای نت عجولانه رفتار می کنند و در صورتی که در مدت زمان مناسب نتوانید پاسخ مناسبی برای نیازشان ارائه کنید شما را کنار گذاشته و به سراغ رقیبتان خواهند رفت . با ادامه این روند ، ممکن است در نهایت بازدید کنندگان از وب سایت شما دور شوند . با استفاده از فناوری روز ، تصاویر حتی در سایت بسیار عظیم به نظر می رسند اما با روش های مناسب می توان آنها را بهینه سازی کرد.

  • آنها به ایجاد شناخت برند کمک می کنند.

رابط کاربری موثر و طراحی تجربه کاربر می تواند به شما در ایجاد شناخت برند کمک کند ، که بخشی حیاتی در ایجاد اعتماد و وفاداری مشتری است .

سرمایه گذاری در یک طراحی UI / UX خوب می تواند به طور مستقیم بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، بر جذب مشتری ، رضایت و وفاداری او تأثیر می گذارد . اینها همه برای افزایش نرخ تبدیل و کمک به رشد کسب و کار شما ضروری است .

  • کمتر کاربر با مشکلات روبرو خواهید شد.

پیچیدگی در طراحی سایت شما منجر به بروز تعدادی از مشکلات برای مشتری می شود . بنابراین ، هنگام کار با یک شرکت توسعه وب ، باید یکی را انتخاب کنید که بتواند طراحی وب سایت کسب و کار شما را ساده و بهینه کند . این به شما کمک می کند تا مسائل و شکایات مشتریان شما که ممکن است به دلیل طراحی پیچیده وب دیر مطرح شود ، کاهش یابد و از اقدامات منفی که منجر به از دست دادن مشتری می شود جلوگیری شود . باید به خاطر داشته باشید که هرچه مرور وب سایت ساده تر باشد ، به شما کمک می کند تا مشتری های بیشتری را حفظ و جذب کنید .

خبر خوب برای مشاغل کوچک

در حالی که مشاغل بزرگ به دلیل بودجه های بیشتر و آگاهی از برند فعلی در یک مزیت قرار دارند ، این به معنای محکوم شدن مشاغل کوچک و شرکت های نوپا از مزایای بی شمار نیست. در حقیقت ، ممکن است تجارت کوچک شما از نظر طراحی یک مزیت بزرگ داشته باشد ، زیرا وب سایت شما نیازی به بارگذاری اطلاعات زیادی ندارد . تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که مطمئن شوید به مخاطبان خود سایتی سرراست و ادراکی می دهید تا آنها از آن استفاده کنند و مطمئناً مشتری های وفاداری برای کسب‎وکار و برند شما خواهند شد .