سایت‌های گوناگونی وجود دارند که خدمات گوناگونی را به شما ارائه می‌دهند. این خدمات از فروش محصولات یا انواع خدمات می‌تواند متفاوت باشد. اما برای اینکه بتوانیم از خدمات این سایت‌ها استفاده کنیم و یا محصولاتشان را با اطمینان خاطر خریداری نماییم، باید شیوه‌ای برای اعتماد به اصالت این سایت‌ها و درگاه‌ها بیابیم که بتوانیم با طیب خاطر از محصولات و خدمات این سایت‌ها استفاده کنیم.

فهرست :

  • نشان ملی ثبت چیست؟
  • مراحل دریافت ثبت نشان ملی:
  • شرایط احراز هویت افراد حقیقی برای دریافت

نشان ملی ثبت چیست؟

یکی از معضلاتی که دنیای دیجیتال ایجاد کرده است، عدم احراز هویت و صلاحیت صاحبان سایت‌ها است که می‌تواند عواقب ناگواری از جمله کلاهبرداری یا سو‌ء استفاده از اطلاعات کاربران را به دنبال داشته باشد. درنتیجه، باید براساس قوانینی بتوان این سایت‌ها را نظام‌مند نمود و از سودجویی‌های صاحبان آن‌ها جلوگیری نمود.

تمامی سایت‌هایی که مبدا آن‌ها و صاحبانشان در ایران هستند، موظفند تا مشخصات خود را ثبت نمایند و با احراز هویت خویش هم به کاربران اطمینان بخشند که قصد سودجویی ندارند و هم اگر فعالیتی در این زمینه داشتند بتوان آن‌ها را به سادگی تحت تعقیب قرار داد. دامنه‌ی فعالیت این سایت‌ها اهمیت چندانی ندارد و در هر زمینه‌ای که باشند باید این نشان ملی ثبت را دریافت نمایند.

مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نماد و نشان ملی ثبت را تنها به وب سایت‌هایی ارائه می‌دهد که هویت حقوقی آن‌ها را بتواند تایید نماید و مجوزهای قانونی را اعطا نماید.

وب‌سایت‌ها بسته به مجوزی که دریافت می‌نماید می‌تواند این نشان را دریافت نماید و مشتریان با استفاده از این نشان می‌توانند از خدمات آنلاین استفاده نمایند.

وب‌سایت‌ها می توانند برای دریافت این نشان به وب‌سایت ساماندهی مراجعه نمایند و با ثبت سایت در این سایت به دریافت نشان ملی ثبت مبادرت نمایند.

اگر وب‌سایتی در این سامانه ثبت شده باشد، و محتوای مجرمانه‌ای در سایت بارگذاری شود، سایت فیلتر نخواهد شد و تنها لازم است تا محتوا از سایت برداشته شود.

مراحل دریافت ثبت نشان ملی:

  • برای اینکه بتوانید برای سایت خود نشان ملی ثبت دریافت نمایید، باید به آدرس http://samandehi.ir مراجعه نمایید و با کلیک بر روی منوی سمت راست گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید.
  • پس از وارد کردن نام ایمیل و انتخاب نام کاربری و رمز عبور، شما ثبت نام خود را در سایت تکمیل می‌نمایید.
  • پس از آن لازم است تا به قسمت تکمیل اطلاعات بروید و اطلاعات خود را در فرم مربوطه تکمیل نمایید.
  • در همین قسمت لازم است تا با فشار دادن احراز هویت تلفن ثابت و همراه خود را وارد نمایید و شماره را یا با وارد کردن کدی که از طریق تلفن ثابت به شما داده می شود یا برای تلفن همراهتان پیامک می‌شود را تایید نمایید.
  • اکنون زمان آن رسیده است که با افزودن رسانه بر خط نوع رسانه‌ی خود را نیز انتخاب و تایید کنید. انواع رسانه برخط در این سامانه به شرح زیر است:
    • رسانه کاربر محور: این رسانه‌ها سایت‌هایی هستند که کاربران عمومی محتوا را در سایت قرار می‌دهند و از طریق شبکه‌ها و گروه‌های موجود در سایت‌ها این اتفاق رخ می‌دهد.
    • رسانه بر خط اختصاصی: محتوای این سایت‌ها توسط متصدی ارسال می‌شود. این متصدی می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد. محتوا نیز می‌تواند فروش محصولات، اخبار، ارائه خدمات و مواردی از این دست باشد.
    • رسانه بر خط غیر اختصاصی : این رسانه‌ها محتوای دیجیتال را برای عموم بارگذاری می‌کند.
    • نشریه‌ی الکترونیک: این سایت‌ها به طور مداوم موارد بارگذاری شده در سایت خود را به روز می‌نمایند و در دسترس عموم قرار می‌دهند. سایت‌های خبرگزاری از این دست هستند.
    • وبلاگ با دامنه اختصاصی: این وبلاگ‌ها، همان وبلاگ‌هایی هستند که از دامنه ثبت شده استفاده می‌کنند. در مرحله‌ی بعد وقتی در قسمت مدیریت، رسانه شما نمایش داده می‌شود، باید بر روی تایید فنی کلیک نمایید. و به وسیله‌ی‌‌ یکی از روش‌های ارسال کد به ایمیل دامنه یا بارگذاری فایل در سرور باید تایید نمایید که این دامنه به شما تعلق دارد.
  • حال که دامنه‌ی خود را به ثبت رساندید زمان آن رسیده است که نماد ساماندهی را دریافت نمایید. این نماد در دو حالت در دسترس شما قرار می گیرد:
    • نماد موقت:  اعتبار این نماد 3 ماهه است و صاحب سایت فرصت دارد تا در طی زمان 3 ماه بتواند مجوزهای مربوطه را برای دریافت نماد دائم کسب نماید.
    • نماد دائم: این نماد که اعتباری 6 ماهه دارد به متقاضیانی اعطا می‌شود که تمامی شرایط لازم را احراز نمایند.

شرایط دریافت نماد دائم ساماندهی:

این نماد که تنها به افراد حقیقی اعطا می شود نیازمند احراز شرایط زیر برای دریافت است:

  • احراز هویت: این سامانه با لینک شدن به سامانه ی ثبت احوال این کار را انجام می‌دهد.
  • فعالیت رسانه و درگاه شما، باید همراستا با فعالیت رسمی فرد حقیقی و حقوقی باشد که اقدام به ثبت دامنه نموده است. اگر شما به فعالیت خاصی مشغول هستید، این سامانه نیز باید در همان زمینه به فعالیت بپردازد.
  • فرد متقاضی باید از نظر قانونی صلاحیت داشته باشد تا بتواند زمینه رسانه فعالیت داشته باشد.
  • موضوع درگاهی که ثبت می‌شود باید طبق قانون جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • باید فرم تکمیل شود و نوع رسانه و فعالیت آن مشخص باشد.

سخن پایانی

با گسترش دنیای دیجیتال و فضای مجازی به بخش‌های مختلف زندگی روزمره‌ی همه‌ی ما، اعتماد کردن به صاحبان سایت‌ها از معضلاتی است که می‌تواند هر کسی را یک‌بار هم که شده دچار تردید و دودلی نماید. اینکه شما صاحبان و گردانندگان سایت را نمی‌شناسید و آن‌ها را نمی‌بینید، خود می‌تواند باعث شود که نتوانید به سادگی به آنها اعتماد کنید.

مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، این وظیفه را بر عهده دارد تا با تایید هویت صاحبان سایت‌ها در هر زمینه ای که فعالیت‌ می‌کنند، به شما این اطمینان خاطر را می‌بخشد که می‌تواند با خیالی آسوده به این سایت‌ها مراجعه نمایید و از خدماتی که در اختیارتان قرار می‌دهند، سود ببرید. حتی می‌توانید مطمئن باشید که در صورت بروز هرگونه مشکلی می‌توانید از طریق همین سازمان، به پیگیری مشکلات خود بپردازید.

اگر صاحب سایتی نیز باشید با این کار نه تنها مشتریان شما به شما اعتماد می‌کنند، بلکه چنانچه مصادیق مجرمانه در سایت خود قرار دهید، درگاه شما فیلتر نمی‌شود، بلکه تنها با حذف مطلب می‌توانید به فعالیت خود ادامه دهید .

در قسمت وبلاگ سایت ، مقاله ای با موضوع مرتبط نماد اعتماد الکترونیک برای شما آماده کرده ایم که در آن به نحوه کسب این نماد و اهمیتش برای کسب و کار ها صحبت شده است ، در صورت تمایل می توانید این مقاله را نیز مطالعه کرده و در رابطه با این نماد اطلاعات کسب نمایید .