آیا تا به حال قصد خرید اینترنتی داشته‌اید؟ یا برایتان پیش آمده که بخواهید از کسب و کاری اینترنتی محصول یا خدماتی را دریافت نمایید؟ آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که پس از خرید اینترنتی با خود به این نتیجه برسید که اشتباه کرده‌اید و نباید به این کسب و کار اعتماد می‌کردید؟ اصلا آیا می‌دانید که چگونه می‌توان میان کسب و کارهای اینترنتی که قابل اعتماد هستند با کسب و کارهایی که سراسر کلاهبرداری هستند تمایز قائل شد؟ آیا نام نماد اعتماد الکترونیکی به گوشتان خورده است؟

فهرست :

  • نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟
  • انواع حالت‌های نماد اعتماد الکترونیکی
  • برای اخذ نماد چه کارهایی باید انجام داد؟
  • نکاتی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
  • تعهدات دارنده نماد اعتماد الکترونیک

در سال‌های اخیر که کسب و کارهای اینترنتی رونق پیدا کرده‌اند، اعتماد به آن‌ها مساله‌ای است که برای همه‌، حداقل یکبار، پیش آمده است. گاه می‌شنوید که نباید اعتماد کرد و گاه برخی از محصول بی نظیر یا خدمات خوبی که دریافت کرده‌اند برایتان تعریف می‌کنند.

تحقیقات ثابت کرده است که اگر کسب و کاری اینترنتی توسط مرکزی دولتی و ثالث تایید شود، اعتماد به آن کسب و کار توسط مشتریان بیشتر انجام می‌پذیرد و مشتریان و خریداران بیشتری را به خود جلب می‌نماید. خریداران نه تنها برای خرید محصول اعتماد بیشتری به آن می‌کنند، بلکه از اینکه اطلاعات شخصی آن‌ها محفوظ می‌ماند، نیز بیشتر به خرید از آن مکان ترغیب می‌شوند. به همین دلیل نمادی به کسب و کارهای اینترنتی فعال که خرید و فروش محصول یا خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهند، تعلق می‌گیرد که می‌تواند پشتوانه‌ای برای اعتماد مشتری باشد.

اما اگر هنوز نمی‌دانید کدام شیوه را باید در پیش بگیرید، با ما همراه باشید:

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

در سال‌های اخیر و با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی راه‌اندازی شد که برای ساماندهی به کسب و کارهای مجازی، احراز هویت و تایید صلاحیت به آن‌ها، نمادی را اعطا می‌نماید که به آن نماد اعتماد الکترونیکی گفته می‌شود. این مرکز پس از اینکه وب‌سایت  را بررسی کرده و هویت صاحب سایت را احراز نموده و صلاحیت وی را تایید کرد، به مدت دو سال، این نماد را به آنان اعطا می‌نماید. این مرکز که خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت وابسته است، این نماد را اعطا نموده و با این کار فروشگاه‌های اینترنتی را تایید می‌نماید.

این مرکز این سند را به این منظور تدوین نموده است تا کلیه فرآیندهای مربوط به ارزیابی کسب و کارهای مجازی را بررسی نماید و بر اساس شاخص‌های ذکر شده این نماد را اعطا می‌نماید. همچنین این سند مبنایی برای رسیدگی به شکایت مصرف کنندگان است.

این نمادها به کسب و کارهایی تعلق می‌گیرد که فعال باشند و به کسب و کارهایی که در شبکه‌های مجازی نیز تعلق می‌گیرد.

انواع حالت‌های نماد اعتماد الکترونیکی

نماد دائم یک ستاره : پس از اینکه کسب و کاری مجازی نماد موقت را دریافت نمود، این مرکز تحقیقاتی را برای اعطای نماد دائم به آن کسب و کار آغاز می‌نماید. هر کسب و کار برای دریافت این نماد دائم باید مجموعه‌ای از معیارها را احراز نماید.

نماد دائم دو ستاره : این نماد نیز همان معیارهای نماد دائم یک ستاره را باید احراز نماید، با این تفاوت که برای دریافت نماد دائم دو ستاره باید گواهی امنیت SSL را بر درگاه اینترنتی خود نصب نماید.

برای اخذ نماد چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر می‌خواهید این نماد را دریافت نمایید حتما باید مراحلی را طی نمایید که به شرح زیر است:

  • ابتدا باید به صورت کامل وبسایتی را راه‌اندازی نمایید.
  • به سایت www.enamad.ir/panel مراجعه نمایید و در آن اقدام به ثبت نام کنید.
  • مراحل احراز هویت خود را تکمیل کنید.
  • کسب و کار خود را اضافه نمایید.
  • اکنون زمان این است که مرکز به بررسی و تایید فنی مدارک بپردازد.
  • سپس باید اطلاعات را تکمیل و ارسال کنید.
  • مدارک هویتی را ارسال نمایید.
  • در صورت وجود مشکل در سایت به رفع آن مبادرت ورزید.
  • کسب و کار شما تایید و نماد به شما تعلق می‌گیرد
  • کدی را دریافت می‌نمایید که می توانید بر روی سایت قرار دهیدت.
  • برای تمدید نماد باید دوباره مراحل احراز هویت مانند ایمیل و شماره تماس و ادرس کسب و کار خود را ارسال و درخواست خود را تمدید نمایید.

نکاتی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

قابلیت کلیک کردن از ویژگی‌های نماد اعتماد الکترونیک است. از آنجا که برخی از سایت‌ها تنها از تصویر این نماد در طراحی سایت خود استفاده می‌کنند، دقت کنید اگر نتوانید بر روی نماد کلیک کنید به این معنی است که این نماد تنها برای فریب شما استفاده شده است.

این نماد تنها در اختیار کسب‌ و کارهای اینترنتی قرار می‌گیرد که به خرید و فروش می‌پردازند، و تمام مراحل خرید و فروش، سفارش گیری و انتقال وجه تنها به صورت آنلاین و از طریق سایت انجام می‌پذیرد.

تعهدات دارنده نماد اعتماد الکترونیک

فردی که توانسته این نماد را کسب نماید، باید تمامی شرایطی را که در حین اخذ نماد رعایت کرده تا پایان دو سال حفظ نماید و چنانچه تغییری در این شرایط ایجاد شد به سرعت مراجع ذیربط را در جریان بگذارد.

چنانچه تصمیم به واگذاری این نماد را به فرد دیگری داشته باشد، حتما تا 48 ساعت باید این مراتب را اطلاع دهد. به همین دلیل می‌توانید به این نماد اعتماد داشته باشید.

از شرایطی که فرد دارنده باید رعایت نماید این است که حتی نباید دامنه‌ی سایت خود را تغییر دهد، در این‌صورت  این نماد از اعتبار ساقط می‌شود.

سخن پایانی

اگر در شرایطی هستید که ترجیح می‌دهید محصول مورد نظر خود را از طریق اینترنت و فضای مجازی خریداری نمایید اما نمی‌دانید که چگونه می‌توانید اعتماد کنید، مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیک، راهکاری برای شما در نظر گرفته و کسب و کارهای اینترنتی را که بتوانند صلاحیت خود را اثبات نمایند، تایید می‌کند و نمادی را به آنها اعطا می‌کنند که نشان می‌دهد شما می‌توانید با طیب خاطر از آن کسب و کار محصول یا خدمات مورد نظر خود را خریداری نمایید.

تنها کافی است که توجه کنید این نماد قابلیت کلیک کردن دارد و اگر سایتی از این نماد استفاده کرده است که نمی‌توانید بر روی آن کلیک کنید، به این معنی است که این نماد تنها تصویر نماد اصلی است و برای سودجویی و کلاهبرداری گذاشته شده است. با این اطلاعات، تلاش کنید مراقب خود و اطرافیان خود باشید تا در دام سودجویان نیفتید.

همچنین با مراجعه به وبلاگ وبجار می توانید انواع مقالات ما را در زمینه های مارکتینگ و برنامه نویسی مطالعه کرده و مقاله نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال را که به صفر تا صد این نشان می پردازد مطالعه کنید .