پایش KPI های مناسب، بهترین راه برای جلوگیری از صرف پول و زمان برای چیزهای بی‌فایده است.

آیا استراتژی سئو شما، به‌اندازه‌ی کافی مؤثر است؟ چگونه می‌توانید مطمئن شوید که تلاش‌های شما به نتایج ملموسی ختم می‌شوند؟ برای بهبود عملکرد وبسایتتان، چه باید بکنید؟

با پیگیری معیارهای مناسب عملکرد، می‌توانید به تمامی این پرسش‌ها پاسخ دهید.

KPI ها، به‌عنوان یک سیستم کنترلی، به شما کمک می‌کنند که تاکتیک‌های کارآمد و ناکارآمد را شناسایی کنید. مهمترین نکته اینست که پایش KPI های مناسب، بهترین راه برای جلوگیری از صرف پول و زمان برای چیزهای بی‌فایده است.

در این مقاله، 10 شاخص حیاتی که بازاریاب‌ها باید مدنظر قرار دهند را معرفی می‌کنم.

1. ترافیک ارگانیک

این KPI برای سنجش تعداد بازدیدکنندگانیست که وبسایت شما را از  روی نتایج جستجوی ارگانیک، پیدا کرده‌اند.

این شاخص یکی از مهمترین معیارهاست، چون رشد آن به معنای تحقق هدف اصلی سئوست: یعنی رشد تعداد افرادی که از وبسایت شما سر می‌زنند و بازدید می‌کنند.

اگر با گوگل آنالیتیک کار می‌کنید (که قطعاً باید این کار را بکنید)، می‌توانید جستجوهای روزانه در ترافیک سایت خود را به‌آسانی رهگیری کنید. به قسمت گزارش ((Audience > Overview)) بروید، روی ((Add Segment)) کلیک کنید و ((Organic Traffic)) ثبت‌شده را انتخاب کنید.

در گزارش ارائه‌شده، می‌توانید روند تغییر تعداد جلسات ارگانیک با زمان را ببینید و رابطه‌ی آن با کل جلسات را پیدا کنید.

2. رتبه‌بندی‌های جستجو

رتبه‌بندی‌های جستجو، یکی از شاخص‌های بسیار مهم عملکرد محسوب می‌شوند، چون رابطه‌ی مستقیمی با موفقیت سئو شما دارند. دستیابی به جایگاه‌های بالاتر در جستجو، به‌معنای دستیابی به سایر اهداف مانند ترافیک، مشتریان پروپا قرص leads و تبدیل‌ها است.

مسأله‌ی مهم دیگر، پیگیری رتبه‌بندی‌هایتان از نظر کلیدواژه‌های مناسب است. بنابراین، اگر قسمت ((جین)) وبسایت شما، در  صف ((جین‌های تنگ با راه‌راه‌های عمودی سفید و سیاه برای زنان))، جایگاه اول را دارد، نباید منتظر بهبود قابل‌توجه در ترافیک سایتتان باشید.

شما می‌توانید با ابزارهایی مانند Serpstat یا Ahrefs، روند تغییر جایگاه‌های جستجو از نظر کلیدواژه‌های هدف را پایش کنید. بدین منظور، فقط باید دامنه‌تان را وارد کنید، نوع SERP را انتخاب کنید (شما به نتایج ارگانیک نیاز دارید)، لیست کلیدواژه‌ها را وارد کنید و پیگیری رتبه را آغاز کنید.

گزارش‌ها شامل داده‌هایی در مورد جایگاه‌های فعلی شما و روند تغییر آن‌ها خواهد بود. هم‌چنین شما می‌توانید با انتخاب دامنه‌های رقبایتان، در مورد رتبه‌بندی آن‌ها  بر حسب کلیدواژه‌های پیگیری‌شده گزارش بگیرید.

3. قابلیت‌رؤیت جستجو

قابلیت‌رؤیت موتور جستجو یعنی تعداد دفعات نمایش دامنه‌ی شما در نتایج جستجویی که بر حسب کلیدواژه‌های بکاررفته در رتبه‌بندی انجام می‌شود.

با پیگیری قابلیت‌رؤیت جستجو، می‌توانید تغییرات مثبت را ببینید، حتی پیش از اینکه سایت شما جذب بازدیدکننده را شروع کند. این معیار یک محرک کلیدی برای تمام فعالیت‌های سئوی شما است. اگر به دنبال پایش نتایج اولیه‌ی بهینه‌سازی وبسایت هستید، قابلیت‌رؤیت موتور جستجو معیار بسیار سودمندیست.

برای پیگیری تغییرات در قابلیت‌رؤیت، می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید:

در گزارش عملکرد، نمره‌ی برداشت‌های کل (Total impressions) را خواهید دید. با هر بازدید کاربران از صفحه‌ی نتایج جستجویی که حاوی URL شما است، یک برداشت ثبت می‌شود.

4. لینک‌ها

لینک‌ها یکی از معیارهای کلیدی سئو هستند که بازاریابان محتوا و کارشناسان سئو همیشه باید مدنظر قرار دهند. بَک‌لینک‌ها backlinks یکی از مهمترین عوامل در رتبه‌بندی‌های فعلی هستند. بنابراین استراتژی سئوی شما باید مبتنی بر دستیابی به لینک‌ها باشد.

آیا دستیابی به لینک‌های بیشتر، همیشه بهتر است؟ لزوماً نه. با دستیابی به لینک‌های کم‌کیفیت، نه تنها مرجعیت سایت شما بهبود نمی‌یابد، بلکه رتبه‌بندی‌های وبسایت شما نیز لطمه می‌بیند.

برای اینکه مطمئن شوید در حال ساخت یک پروفایل لینک باکیفیت هستید، بهتر است نمره‌ی کیفی خود را پیگیری کنید. برای این کار باید از یک ابزار تحلیل بَک‌لینک استفاده کنید. من این ابزارها را توصیه می‌کنم:

  • Majestic
  • Ahrefs
  • Moz’s Links Explorer
  • ابزار Serpstat’s Backlink Analysis

با هر کدام از این ابزارها، می‌توانید شاخص مرجعیت لینک را به دست آورید: هرچه این شاخص بالاتر باشد، لینک لینکِ بهتری است. اگر دامنه‌تان را وارد کنید، نمره‌ای را خواهید دید که کیفیت پروفایل لینک شما را بر مبنای تعداد و کیفیت دامنه‌های ارجاع‌دهنده، تخمین می‌زند.

5. CTR ارگانیک

نرخ کلیک‌خوری (CTR) یک معیار عملکرد است برای سنجش نسبت کلیک‌های خورده‌شده روی لینک شما به تعداد کل کاربرانی که نتایج جستجو را دیده‌اند. به‌عبارت دیگر CTR بالا = ترافیک بالا.

CTR همچنین یکی از علائم مهم رتبه‌بندی در موتور جستجو است. برای نمونه، اگر خلاصه‌های جستجوی شما، به‌اندازه‌ی کافی جذاب نباشد، حتی رتبه‌بندی‌های بالا کمکی به جذب بازدیدکنندگان بیشتر نمی‌کند. در نتیجه، CTR شما فاصله‌ی زیادی با نقطه‌ی مطلوب دارد. CTR پایین، برای روبوت‌های جستجو به این معناست که سایت شما انتظارات کاربران را برآورده نمی‌کند که ممکن است منجر به رتبه‌بندی‌های پایین برای سایت شود.

یکی از اشتباهات بزرگ، تمرکز افراد روی ترافیک و رتبه‌بندی‌ها است که معمولاً باعث غفلت از این شاخص می‌شود. با پیگیری CTR ارگانیک خود، می‌توانید متوجه شوید که چرا برداشت‌های شما، منجر به ترافیک معنادار و در نتیجه حل مشکل نمی‌شود.

برای پایش CTR خود، از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.

6. ترافیک بِرَند branded traffic

ترافیک بِرند، ترافیک کاربرانیست که عبارات جستجوشده توسط آن‌ها حاوی نام کمپانی شما است. اگر آگاهی از برند، برای برند شما مهم است (که باید مهم باشد)، شاخص اصلی عملکرد شما باید ترافیک برند باشد.

جستجوکنندگانی که کلیدواژه‌های مربوط به برندها را جستجو می‌کنند، از قبل می‌دانند که چه چیزی می‌خواهند. به همین‌خاطر، بالاترین نرخ‌های تبدیل، مربوط به این نوع ترافیک است.

برای پیگیری این شاخص می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید:

1. همه‌ی کلیدواژه‌های مربوط به نام برند خود (از جمله کلیدواژه‌هایی که املای درستی ندارند) را به فیلتر کنسول جستجو، اضافه کنید.

2. روند تغییر (یا عدم تغییر) تعداد کل کلیک‌ها و برداشت‌ها با گذشت زمان را پیگیری کنید.

7. نرخ برگشت

این معیار، معیاریست برای سنجش درصد بازدیدکنندگان سایت شما که بدون هیچ‌گونه اقدامی، از وبسایت برمی‌گردند.

این یک معیار بسیار مهم و یکی از عوامل رتبه‌بندی در موتورهای جستجو است. بسته به صنعت شما، نرخ برگشت معمول باید بین 40 تا %60 باشد. اگر درصد بسیار بالا باشد، نشان می‌دهد که صفحه، ربطی به صف جستجو ندارد.

با پایش نرخ برگشت صفحاتتان در گزارش Overview گوگل آنالیتیک، می‌توانید صفحه‌هایی که منجر به نرخ‌های بالا می‌شوند را شناسایی کنید و با امتحان کردن رویکردهای متفاوت، رویکردی که به کاهش نرخ کمک می‌کند را پیدا کنید.

8. میانگین مدت جلسه

هر بازدیدکننده معمولاً چقدر زمان صرف بازدید از وبسایت شما می‌کند؟ آیا برنامه‌ای برای افزایش مدت حضور آن‌ها در سایت دارید؟ میانگین مدت جلسه، یک معیار مهم برای سنجش مشارکت کاربر در وبسایت شما است.

با پایش مدت جلسه، می‌توانید کیفیت سایتتان را ارزیابی کنید و بفهمید که آیا ساختار سایت، به تغییرات نیاز دارد یا نه.

برای افزایش مدت جلسات، باید یک ساختار محتوایی عمیق درست کنید: لینک‌دهی داخلی، بِرِدکرامب‌ها breadcrumbs، منوهای همبرگری و … .

9. هزینه به ازای کلیک

برخلاف تبلیغات پولی، به ازای هر کلیک از نتایج جستجوی ارگانیک، گوگل هیچ مبلغی از شما دریافت نمی‌کند. با این‌حال، ترافیک ارگانیک نیز هزینه‌بَر است.

هزینه‌ی ارگانیک به ازای کلیک (CPC)، یعنی میزان پرداختی شما به ازای هر بازدیدکننده از نتایج جستجوی ارگانیک. برای محاسبه‌ی این هزینه، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

بودجه‌ی شما/ ترافیک وبسایت

((بودجه‌ی شما)) تمام پولیست که صرف بهینه‌سازی موتور جستجو کرده‌اید، از جمله دستمزد کارشناسان سئو، ابزارهای سئو، تبلیغ‌نویسی و … .

اگر استراتژی سئوی شما به‌اندازه‌ی کافی مؤثر باشد، CPC هر ماه کاهش خواهد یافت.

فرمول محاسبه cpc

10. ROI

ROI (بازگشت سرمایه) شاخصیست که می‌توانید در تمام کمپین‌های بازاریابی‌تان، از آن استفاده کنید. با محاسبه‌ی ROI برای سئو، مشخص می‌شود که آیا درآمد خالص، ارزش پولی که صرف بهینه‌سازی وبسایت شده را دارد یا نه.

برای محاسبه درصد ROI ، از فرمول زیر استفاده کنید:

(سودِ سرمایه‌گذاری- هزینه‌ی سرمایه‌گذاری)/هزینه‌ی سرمایه‌گذاری

با توجه به فرمول، منفی بودن این پارامتر در ابتدای کار، چیز عجیبی نیست. با این‌حال، با اتخاذ یک استراتژی موفق، ظرف چند ماه تغییرات مثبت را به چشم خواهید دید.

فرمول محاسبه ROI

خُب، شما چه روشی برای تعریف شاخص‌های مناسب عملکرد دارید؟

اگر تمام معیارهای موجود را با هم پیگیری کنید، فقط وقت خود را هدر می‌دهید. شما باید بر مبنای اهداف پروژه‌تان، یک مجموعه از KPI ها را انتخاب کنید. در هنگام انتخاب شاخص‌های عملکرد برای ارزیابی نتایج سئو، باید این معیارهای اصلی را در نظر بگیرید:

  • اهدافتان را مشخص کنید. به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ اگر قصد تحریک بازدیدکنندگان بیشتری را دارید، هدفی مانند ((افزایش 30 درصدی بازدیدکننده‌ها در پایان هر سال)) را برای خود مشخص کنید.
  • بودجه را تصویب کنید. مبلغی که می‌توانید برای سئو خرج کنید را پیش از آغاز بکار، مشخص کنید.
  • ابزارهای پیگیری مناسب را انتخاب کنید. آیا آمادگی خرید ابزارهای پایش معروف را دارید؟ آیا از گوگل آنالیتیک یا سیستم‌های CRM استفاده می‌کنید؟ با خودکارسازی (اتوماسیون) فرآیند پیگیری، در زمان خود صرفه‌جویی کنید و گزارش‌های عمیقتری به دست آورید.