یک استراتژی شبکه‌های اجتماعی، خلاصه‌ایست از تمام چیزهایی که برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید و به تحقق آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی امیدوارید. استراتژی، راهنمای اقدامات شماست و به کمک آن، می‌توانید موفقیت یا شکست خود را مشخص کنید.

هر چه برنامه‌ی شما خاصتر باشد، کارآمدتر خواهد بود. برنامه باید مفیدومختصر باشد. نباید برنامه را آنقدر بلندپروازانه و گسترده کنید که قابل‌تحقق یا قابل‌سنجش نباشد.

در این مطلب، یک برنامه‌ی 8 مرحله‌ای را با هم مرور می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم که یک استراتژی بازاریابی برنده در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید.

چگونه یک استراتژی شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کنیم

گام 1. اهداف بازاریابی خود در شبکه‌های اجتماعی را همراستا با اهداف کسب‌وکارتان انتخاب کنید (هدف‌گذاری هوشمند S.M.A.R.T)

نخستین گام برای ایجاد یک استراتژی برنده، تعیین اهداف کلی و جزئی است. بدون هدف‌گذاری، شما هیچ راهی برای سنجش موفقیت و بازگشت سرمایه (ROI) ندارید.

اهداف شما باید:

  • خاص
  • قابل‌سنجش
  • قابل‌تحقق
  • متناسب
  • مقید به زمان

باشند. این چارچوب کلی اهداف هوشمند است. این چارچوب راهنمای اقدامات شماست و شما را به کسب نتایج واقعی در کسب‌وکار رهنمون می‌کند.

مثالی از یک هدف هوشمند عبارتست از:

((ما می‌خواهیم با استفاده از توییتر برای پشتیبانی مشتری، میانگین نرخ پاسخگویی را تا پایان یک دوره‌ی 3 ماهه، به زیر 2 ساعت برسانیم.))

پیگیری معیارهای سنجش معنادار

پیگیری معیارهای کم‌اهمیت‌تر مانند تعداد فالوورها و لایک‌ها بسیار آسان است، اما اثبات ارزش واقعی آن‌ها سخت است. در عوض، روی چیزهایی مانند نرخ‌های تعامل (engagement)، کلیک‌خوری و تبدیل، تمرکز کنید.

برای الهام گرفتن در این زمینه، به این 19 معیار اساسی در شبکه‌های اجتماعی نگاه کنید.

شما ممکن است در شبکه‌های متفاوت، اهداف متفاوتی را پیگیری کنید، یا حتی استفاده‌های متفاوتی از هر شبکه داشته باشید.

برای مثال، اگر شما برای افزایش ترافیک وبسایت خود از لینکداین استفاده می‌کنید، احتمالاً نرخ کلیک‌خوری را سنجش می‌کنید. اگر از اینستاگرام برای آگاهی برند استفاده می‌کنید، احتمالاً تعداد تماشاهای استوری اینستاگرام را پیگیری می‌کنید. و اگر در فیسبوک تبلیغ می‌کنید، یکی از معیارهای موفقیت متداول، هزینه به ازای هر کلیک (CPC) است.

اهداف شبکه‌های اجتماعی باید در راستای اهداف کلی بازاریابی شما باشند. در این صورت، راحت‌تر می‌توانید ارزش کار خود را نشان دهید و مقبولیت خود نزد رییستان را تضمین می‌کنید.

با نوشتن حداقل سه هدف برای شبکه‌های اجتماعی، توسعه‌ی برنامه‌ی بازاریابی خود را شروع کنید.

گام 2. تا می‌توانید درباره‌ی مخاطبتان اطلاعات کسب کنید

شخصیت‌هایی از مخاطبین را خلق کنید

کلید کار اینست که بدانید مخاطب شما کیست و می‌خواهد چه چیزی در شبکه‌های اجتماعی ببیند. به این ترتیب می‌توانید محتوایی را ایجاد کنید که مخاطبان دوست دارند، در موردش نظر می‌دهند و به اشتراک می‌گذارند. این گام برای تبدیل دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی به مشتریان کسب‌وکار نیز ضروری است.

در مورد مشتری هدف خود، باید چیزهایی مانند:

  • سن
  • مکان
  • درآمد متوسط
  • عنوان شغلی یا صنعت مربوطه
  • علایق
  • و … را بدانید.

در زیر یک راهنما و الگوی ساده برای ایجاد شخصیت‌های مخاطبین/خریداران ارائه شده است.

وقتی شخصیت حقیقی هوادارن، فالوورها و مشتریان خود و خواسته‌ها و نیازهای واقعی آن‌ها را بشناسید، نحوه‌ی هدف‌گیری و تعامل با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را نیز می‌شناسید.

جمع‌آوری داده‌ها

فرضیه‌سازی نکنید. آیا فکر می‌کنید فیسبوک برای ارتباط با نسل انفجار (Baby Boomers) بهتر از ارتباط با نسل هزاره (Millennials) است؟ با توجه به آمار و ارقام، تعداد فعالین نسل هزاره در این پلتفورم، هم‌چنان بیشتر از نسل انفجار است.

آنالیتیک‌های شبکه‌های اجتماعی نیز حاوی اطلاعات ارزشمند و زیادی هستند، اطلاعاتی درباره‌ی اینکه فالوروهای شما چه کسانی هستند، کجا زندگی می‌کنند و نحوه‌ی تعامل آن‌ها با برند شما در شبکه‌های اجتماعی چگونه است. به کمک این بینش‌ها می‌توانید استراتژی خود را پالایش کنید و مخاطبتان را بهتر هدف بگیرید.

Jugnoo که یک سرویس شبیه به اوبر برای موتورهای سه‌چرخ در هندوستان است، با استفاده از آنالیتیکس متوجه شد که %90 از کاربرانش که باعث ارجاع سایر مشتریان شده‌اند، بین 18 تا 34 سال هستند و %65 از آن‌ها، از اندروید استفاده می‌کنند. آن‌ها از این اطلاعات برای هدفمندسازی تبلیغات استفاده کردند که منجر به کاهش 40 درصدی هزینه به‌ازای ارجاع شد.

راهنمای ما برای استفاده از آنالیتیکس شبکه‌های اجتماعی و ابزارهایی که برای پیگیری آن‌ها لازم است را مطالعه کنید.

گام 3. رقیب خود را بشناسید

احتمالاً رقبای شما نیز در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند و شما می‌توانید از کارهایی که آن‌ها دارند انجام می‌دهند، درس بگیرید.

انجام یک تحلیل رقابتی

به کمک تحلیل رقابتی، درک می‌کنید که رقبای شما چه کسانی هستند و در چه کارهایی خوب هستند (و در چه کارهایی زیاد خوب نیستند). از انتظاراتی که در صنعت شما وجود دارد، فهم خوبی به دست می‌آورید و به کمک این فهم می‌توانید مخاطب هدف خود در شبکه‌های اجتماعی را مشخص کنید.

یکی دیگر از مزایای تحلیل رقابتی، یافتن و اطلاع از فرصت‌هاست.

برای مثال، شاید یکی از رقبای شما، در فیسبوک غالب است، اما در توییتر یا اینستاگرام تلاش کمتری دارد. شما می‌توانید به جای تلاش برای جذب هواداران یک بازیگر غالب، روی شبکه‌هایی تمرکز کنید که در آن‌ها، مخاطب شما کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

استفاده از محتوای شنیداری در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از راه‌های زیرنظر گرفتن رقبا، شنیداری اجتماعی (social listening) است.

نام شرکت رقیب، نام کاربری حساب‌های آن‌ها و سایر کلیدواژه‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی را جستجو کنید. چیزهایی که به اشتراک می‌گذارند و نظرات افراد درباره‌ی آن‌ها را پیدا کنید.

نکته‌ی تبلیغاتی: با استفاده از یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی مانند Hootsuite و ایجاد استریم‌های شنیداری (listening streams)، کلیدواژه‌های مرتبط و حساب‌ها را در زمان‌حقیقی رصد کنید.

در هنگام این پیگیری، ممکن است متوجه تغییرات اساسی در نحوه‌ی استفاده از کانال‌ها شوید. یا ممکن است متوجه یک پُست یا کمپین خاص شوید که واقعاً موفق از آب درآمده است- یا مثل بُمب سروصدا کرده است.

با استفاده از این نوع اطلاعات، می‌توانید استراتژی بازاریابی خود در شبکه‌های اجتماعی را آگاهانه‌تر کنید.

گام 4. حسابرسی شبکه‌های اجتماعی را انجام دهید

اگر در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستید، از تلاش‌هایی که تاکنون داشته‌اید، حسابرسی کنید. سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه چیزهایی مؤثر واقع شده‌اند و چه چیزهای مؤثر نیستند؟
  • با چه کسانی در حال تعامل هستید؟
  • برای هدف‌گیری مخاطبتان، از کدام شبکه‌ها استفاده می‌کنید؟
  • حضور شما در شبکه‌های اجتماعی، در مقایسه با رقبایتان چگونه است؟

پس از جمع‌آوری این اطلاعات، آماده‌اید تا فکر کردن درباره‌ی راه‌های بهبود را شروع کنید.

ما یک راهنما و الگوی آسان برای حسابرسی شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌ایم که به کمک آن می‌توانید تمام مراحل این فرآیند را طی کنید.

با حسابرسی از خود، می‌توانید از هدفی که در حساب‌های اجتماعی خود دارید، یک تصویر روشن به دست بیاورید. اگر هدف یک حساب روشن نباشد، آن‌گاه باید فکر کنید که آیا حفظ این حساب ارزش دارد.

برای تصمیم‌گیری در این زمینه، می‌توانید سؤالات زیر را از خود بپرسید:

1. آیا مخاطب من اینجاست؟

2. اگر هست، چه استفاده‌ای از این پلتفورم دارد؟

3. آیا می‌توانم با استفاده از این حساب، به اهدافم دست یابم؟

با پرسیدن این پرسش‌های دشوار، می‌توانید استراتژی خود را متمرکز نگه‌دارید.

مراقب حساب‌های کلاهبردار باشید

در طول حسابرسی، ممکن است متوجه حساب‌های جعلی‌ایی شوید که با استفاده از نام کسب‌وکار شما یا نام محصولات شما در حال فعالیت هستند.

این کلاهبرداران ممکن است به برند شما آسیب بزنند- برای آن‌ها مهم نیست که فالوورهای شما را بدزدند.

این حساب‌ها را گزارش کنید.

می‌توانید با راستی‌آزمایی حساب‌های خود در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام و گرفتن تیک تأیید، به هوادارانتان اطمینان دهید که با شمای واقعی سروکار دارند.

گام 5. حساب‌ها را درست کنید و پروفایل‌های موجود را بهبود ببخشید

تصمیم‌گیری در مورد شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده

هنگامی که تصمیم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرید، باید استراتژی خود برای هر شبکه را نیز تعریف کنید.

مدیر شبکه‌های اجتماعی Benefit Cosmetics، آنجلا پورکارو، در گفتگو با eMarketer اظهار داشت: ((برای توتوریال‌های آرایشی‌مان … فقط از اسنپ‌چت و استوری‌های اینستاگرام استفاده می‌کنیم. توییتر را نیز به خدمات مشتری اختصاص داده‌ایم.))

نحوه‌ی استفاده‌ی برخی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از ابزارهای اجتماعی برای ارتباط با مشتریان را جهت ارجاع در اینجا آورده‌ایم. توجه کنید که برای این مقصود، فیسبوک و اینستاگرام، حتی از ایمیل هم بهترند.

نکته‌ی تبلیغاتی: برای هر شبکه یک اظهاریه‌ی مأموریت بنویسید. یک اعلامیه‌ی یک‌جمله‌ای که شما را روی یک هدف خاص متمرکز می‌کند.

مثال: ((ما از توییتر برای پشتیبانی مشتری استفاده می‌کنیم تا حجم ایمیل‌ها و تماس‌ها را پایین نگه‌داریم.))

یا: ((ما از لینکداین برای ترویج و تسهیم فرهنگ شرکت خود استفاده می‌کنیم تا در زمینه‌ی استخدام نیرو و حمایت‌گری از کارکنان، عملکرد خوبی داشته باشیم.))

اگر نتوانید یک اظهاریه‌ی مأموریت خوب برای یک کانال خاص تنظیم کنید، شاید از خود بپرسید که آیا ارزش دارد روی آن کار کنید.

پروفایل‌های خود را درست کنید

Sign in page abstract concept vector illustration. Enter application, mobile screen, user login form, website page interface, UI, new profile registration, email account abstract metaphor.

پس از تصمیم‌گیری در مورد اینکه می‌خواهید روی کدام شبکه‌ها تمرکز کنید، نوبت به ایجاد پروفایل‌های شما می‌رسد. یا بهبود پروفایل‌های موجود به‌منظور همراستا کردن آن‌ها با استراتژی‌تان.

  • حتماً تمام فیلدهای پروفایل خود را پر کنید
  • کلیدواژه‌هایی که افراد برای جستجوی کسب‌وکار شما استفاده می‌کنند را لحاظ کنید
  • استفاده از برندسازی دائمی (لوگوها، تصاویر و …) در همه‌ی شبکه‌ها برای قابل‌تشخیص‌تر کردن پروفایل‌هایتان

نکته‌ی تبلیغاتی: از تصاویر کیفیت بالا استفاده کنید و به ابعادی که در شبکه‌های مختلف برای بارگذاری مناسب عکس‌ها توصیه شده، توجه کنید. برای اطلاع سریع از اندازه‌ی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید برگه‌ی کاربردی همیشه بروز ما را چک کنید.

ما هم‌چنین راهنماهای گام‌به‌گامی برای هر شبکه داریم که به کمک آن‌ها می‌توانید این فرآیند را طی کنید:

  • یک صفحه‌ی کسب‌وکار فیس‌بوکی ایجاد کنید
  • یک حساب کسب‌وکار اینستاگرامی ایجاد کنید
  • یک حساب کسب‌وکار توییتری ایجاد کنید
  • یک حساب اسنپ‌چت ایجاد کنید
  • یک صفحه‌ی لینکداین برای شرکت خود ایجاد کنید
  • یک صفحه‌ی کسب‌وکار پینتِرِست ایجاد کنید
  • یک کانال یوتیوب ایجاد کنید

نباید تمام کارهای این لیست را یکجا انجام دهید. یادتان باشد که بهتر است از کانال‌های کمتری استفاده کنید تا اینکه بخواهید با منابع محدود و کار بیشتر از توانتان، در همه‌ی شبکه‌ها حضور داشته باشید.

گام 6. الهام بگیرید

یکتا بودن برند شما اهمیت دارد، اما شما می‌توانید از سایر کسب‌وکارهایی که جزو کسب‌وکارهای برتر شبکه‌های اجتماعی هستند، الهام بگیرید.

استوری‌های موفقیت‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی

می‌توانید این استوری‌ها را در بخش کسب‌وکار وبسایت شبکه‌ی اجتماعی موردنظر پیدا کنید (برای مثال، در اینجا فیسبوک آورده شده است.)

با مطالعات موردی نیز می‌توانید به بینش‌های ارزشمندی دست پیدا کنید و آن‌ها را در برنامه‌ی خود برای شبکه‌های اجتماعی بکار بگیرید.

حساب‌ها و کمپین‌های برنده‌ی جایزه

می‌توانید برندگان جوایز فیسبوک یا جوایز شُرتی (Shorty Awards) را چک کنید و برای مثال، برندهایی که در صدر بازی شبکه‌های اجتماعی خود هستند را پیدا کنید.

برای یادگیری و خنده، می‌توانید جوایز دوهفته یکبار Fridge-Worthy هوت‌سوییت را چک کنید و با برندهایی که در حال انجام کارهای هوشمندانه و زیرکانه در شبکه‌های اجتماعی هستند، آشنا شوید.

برندهای محبوب شما در شبکه‌های اجتماعی

خود شما در شبکه‌های اجتماعی از دنبال کردن چه کسی لذت می‌برید؟ آن‌ها برای متقاعد کردن افراد به تعامل و به‌اشتراک گذاشتن محتوایشان، چه کارهایی انجام می‌دهند؟

برای مثال، نشنال جئوگرافیک توانسته به‌لطف ترکیب جلوه‌های دیداری بسیار جذاب با کَپشِن‌های بسیار جالب‌توجه، به یکی از بهترین‌های اینستاگرام تبدیل شود.

یا مثلاً شاپیفای Shopify، برند تجارت الکترونیک که برای فروش خود، از فیسبوک و نمایش استوری‌های مشتریان و مطالعات موردی استفاده می‌کند.

و گلوسیر Glossier که یک مثال عالی از خدمات برتر مشتری در توییتر است. آن‌ها با استفاده از 280 کاراکتر، به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند و مشکلات را حل می‌کنند- به همین سرعت.

توجه کنید که هر کدام از این حساب‌ها، دارای یک صدا، لحن و سبک دائمی هستند. یعنی، چرا آن‌ها باید شما را دنبال کنند؟ و شما چه چیزی برای آن‌ها دارید؟

به کمک برندسازی دائمی می‌توانید پیوند بین محتوا و برندتان را نیز حفظ کنید، حتی اگر تیم شبکه‌های اجتماعی شما چندنفره باشد.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد، راهنمای ما که در مورد ایجاد یک صدای برند متقاعدکننده در شبکه‌های اجتماعی است را بخوانید.

از فالوورهای خود سؤال کنید

مصرف‌کنندگان شما نیز می‌توانند الهامبخش شما در شبکه‌های اجتماعی باشند.

مشتریان هدف شما، در صحبت‌های آنلاین، درباره‌ی چه چیزهایی صحبت می‌کنند؟ درباره‌ی خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها چه اطلاعاتی می‌توانید کسب کنید؟

اگر در حال‌حاضر دارای کانال‌های اجتماعی هستید، می‌توانید از فالوورهای خود سؤال کنید که چه خواسته‌ای از شما دارند. حتماً خواسته‌ی آن‌ها را پیگیری کنید و آن‌چه می‌خواهند را فراهم کنید.

گام 7. ایجاد یک تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

به‌اشتراک گذاشتن محتوای خوب مهم است، اما داشتن یک برنامه‌ی آماده برای اثرگذاری حداکثری در هنگام تسهیم محتوا نیز به همان اندازه مهم است.

تقویم محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی باید بر مبنای زمان تعامل شما با مخاطب باشد (اگرچه باید امکان تعامل ناگهانی را هم در نظر بگیرید).

تقویم محتوایی خود برای پُست‌گذاری را تعیین کنید

تقویم محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی، شامل تاریخ‌ها و زمان‌های شما برای انتشار انواع محتوا در هر کانال است. این تقویم، یک محل عالی برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی است- از به‌اشتراک‌گذاری تصویر و لینک گرفته تا پُست‌های وبلاگی و ویدئوها. این تقویم هم پست‌های روزمره‌ی شما را دربرمی‌گیرد و هم محتوای شما برای کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی.

با استفاده از این تقویم، فاصله‌ی زمانی بین پُست‌های شما و انتشار آن‌ها در زمان‌های بهینه نیز تضمین می‌شود.

ترکیب مناسب برای محتوا را مشخص کنید

تقویم شما حتماً باید بازتابی از اظهاریه مأموریتی باشد که برای هر پروفایل اجتماعی تعیین کرده‌اید، به‌طوری که تمام پُست‌های شما در جهت اهداف کسب‌وکار شما باشند.

شما ممکن است تصمیم بگیرید که:

  • %50 محتوا برای برگرداندن ترافیک به وبسایت شما باشد
  • ·       %25 محتوا از سایر منابع باشد
  • ·       %20 محتوا برای پشتیبانی از اهداف تولید لید باشد (فُرم‌های عضویت در خبرنامه، دانلود کتاب‌های الکترونیکی و … .)
  • ·       %5 محتوا نیز درباره‌ی فرهنگ کمپانی شما باشد

با گنجاندن این انواع متفاوت پُست در تقویم محتوای خود، می‌توانید ترکیب مناسب برای محتوای خود را تضمین کنید.

اگر دارید از صفر شروع می‌کنید و نمی‌دانید که چه نوع محتوایی باید پست کنید، از قاعده‌ی 20-80 استفاده کنید:

  • %80 پست‌های شما باید برای آگاهی‌بخشی، آموزش یا سرگرم کردن مخاطبتان باشد
  • ·       %20 باقیمانده را نیز می‌توانید به ترویج مستقیم برندتان اختصاص دهید.

می‌توانید قاعده‌ی یک‌سوم در شبکه‌های اجتماعی را نیز امتحان کنید:

  • یک‌سوم محتوای شما باید ترویج کسب‌وکارتان، تبدیل کردن خوانندگان‌تان و تولید سود باشد.
  • یک سوم محتوای شما باید به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و داستان‌های رهبران فکری در صنعت شما یا در کسب‌وکارهای همسو با شما باشد.
  • یک‌سوم محتوای شما باید تعاملات شخصی شما با مخاطبتان باشد.

نکته‌ی تبلیغاتی: پس از تنظیم تقویم خود، به‌جای بروزرسانی مُداوم پیام‌ها در طول روز، پیام‌ها را با استفاده از یک ابزار زمان‌بندی، از قبل آماده کنید.

شاید ما اشتباه کنیم اما به نظر ما، بهترین ابزار زمانبندی در شبکه‌های اجتماعی، هوت‌سوییت است. شما می‌توانید پست‌های خود در تمام شبکه‌ها را زمان‌بندی کنید و با نمای شهودی تقویم، یک تصویر کامل از فعالیت هفتگی خود در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورید.

در زیر یک ویدئوی مختصر در مورد نحوه‌ی زمان‌بندی در ابزار پُست‌ساز‌ هوت‌سوییت را می‌بینید.

گام 8. استراتژی خود را ارزیابی و اصلاح کنید

استراتژی شما در شبکه‌های اجتماعی، یکی از اسناد بسیار مهم کسب‌وکار شما است و نباید انتظار داشته باشید که در نخستین تلاش خود، به‌طور دقیق آن را اجرا کنید. وقتی شروع به پیاده‌سازی برنامه و پیگیری نتایج خود می‌کنید، ممکن است بفهمید که برخی استراتژی‌ها، بر خلاف پیش‌بینی شما، خوب کار نمی‌کنند و برعکس، برخی نیز فراتر از انتظار شما، مؤثر هستند.

به معیارهای عملکردی نگاه کنید

علاوه بر آنالیتیکس در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی (رجوع کنید به گام 2)، می‌توانید با استفاده از پارامترهای UTM، بازدیدکنندگان اجتماعی خود را در زمان حضور در وبسایت خود، پیگیری کنید و ببینید که دقیقاً کدام پُست‌ها بیشترین سهم را از ترافیک وبسایت دارند.

ارزیابی دوباره، تست کردن و انجام دوباره‌ی تمام گام‌ها

پس از دستیابی به این داده‌ها، با استفاده از آن‌ها، استراتژی خود را به‌طور منظم مورد ارزیابی دوباره قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، پست‌ها، کمپین‌ها و استراتژی‌های متفاوت را در قیاس با هم تست کنید. با تست مُداوم می‌توانید چیزهای کارآمد و ناکارآمد را درک کنید و استراتژی خود را در زمان‌حقیقی پالایش کنید.

یک راه عالی دیگر برای تشخیص میزان کارآمدی استراتژی، پرسش‌نامه‌ها هستند. از فالوورها، لیست ایمیل و بازدیدکنندگان وبسایت خود بپرسید که آیا نیازها و انتظارات آن‌ها را برآورده کرده‌اید و بپرسید که دوست دارند چه چیزهای دیگری را ببینند. سپس خواسته‌ی آن‌ها را برآورده کنید.

شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت حرکت می‌کنند. شبکه‌های جدید ظاهر می‌شوند و شبکه‌های دیگر دستخوش تغییروتحولات جمعیتی می‌شوند.

کسب‌وکار شما نیز دوره‌های زمانی تغییر را تجربه می‌کند.

تمام این‌ها بدان معناست که استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما باید یک سند زنده باشد که مورد بازبینی و در صورت لزوم مورد اصلاح قرار می‌گیرد. برای عقب نماندن از بقیه، باید هر چند وقت یک بار به آن رجوع کنید و نباید از انجام تغییرات برای بازتاب بهتر اهداف، ابزارها یا برنامه‌های جدید، بترسید.

اگر قصد بروزسازی استراتژی اجتماعی خود را دارید، حتماً تمام اعضای تیمتان را از این موضوع مطلع کنید. آن‌ها می‌توانند با کار تیمی، به کسب‌وکار شما کمک کنند که بهره‌وری حداکثری از حساب‌های خود داشته باشد.