• طراحی UI چیست؟
  • طراحی UX چیست؟
  • طراحی UX و UI چگونه با هم کار می‌کنند
  • کلید موفقیت طراحان UI و UX تحقیقات است
  • اهمیت تحقیق در زمینه طراحی های UI
  • اهمیت تحقیق برای طراحی های  UX
  • تفاوت‌های طراحی UI و UX
  • UI در مقابل  UX

طراحی UI و طراحی UX دو اصطلاحی هستند که اغلب در طراحی وب و اپلیکیشن کاربرد دارند و باید گفت که غالبا با هم اشتباه گرفته می‌شوند. از آنجایی که این دو اصطلاح از نظر مفهومی بسیار شبیه به هم هستند قابل درک است که بسیاری از افراد به ویژه در مقطع مبتدی آنها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در واقع باید مطالعه عمیقی روی این دو اصطلاح داشت که بتوان آنها را از هم متمایز کرد. در این مقاله قصد داریم تعریف دقیقی  از این دو اصطلاح ارائه کرده و تفاوت‌های آن دو را بررسی کنیم .

طراحی UI چیست؟

“UI” در حقیقت مخفف عبارت “user interface به معنای “رابط کاربر” است. پس طراحی UI در واقع طراحی رابط کاربری در یک طرح گرافیکی شناخته می‌شود. منظور از رابط کاربری دقیقا آن شاخصه‌هایی است که باعث ایجاد رابطه میان کاربر و هدف از ایجاد برنامه می‌شود، به طور مثال تصاویر، اسلایدرها، ماژول‌ها، متون، عکس‌ها و … از جمله موارد ایجاد رابطه میان کاربر و هدف هستند. این به آن معنا است که این فاکتورها کاربر را به بخشی که مد نظر ایجاد کننده این سایت یا برنامه است راهنمایی می‌کند. برای رسیدن به این هدف هر نوع عنصر بصری، تعامل یا انیمیشن، متن و … باید به خوبی با نیت جذب کاربر طراحی شود. که این کار توسط یک طراح UI انجام می‌گیرد.

طراح رابط کاربری تصمیم می‌گیرد که برنامه مورد نظر کاربر چه شکل ظاهری داشته باشد، انتخاب رنگ‌ها، فونت‌ها، عرض خطوط و … از جمله مواردی است که توسط یک طراح رابطه کاربری تعریف و در برنامه نویسی اپلیکیشن یا سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراح رابط کاربری شکل ظاهری سایت یا اپلیکیشن را ایجاد می‌کنند و در واقع کار چیدمان ویترین یک سایت بر عهده طراح رابط کاربری است، آنها باید برنامه را به شکلی طراحی و برنامه نویسی کنند که بسیار مورد توجه کاربر و جذب کننده باشد. اغلب  طراحان UI طراحان گرافیک هستند. آنها بیش از هر چیز به دنبال مباحث زیبایی شناسانه هستند. در واقع کار آنها اطمینان از اینکه رابط کاربری برنامه جذاب، چشم نواز و متناسب با هدف و یا شخصیت برنامه است، آنها سعی می‌کنند که با یکپارچه کردن تمام موارد یک نتیجه موفق و جذاب از نظر زیبایی و کارایی ایجاد کنند.

طراحی UX چیست؟

طراحی “UX” مخفف عبارت ” user experience” به معنای”تجربه کاربر” است. تجربه کاربر از برنامه، توسط نحوه تعامل وی با آن تعیین می‌شود. آیا این تجربه روان و شهودی یا ناخوشایند و گیج کننده است؟ آیا استفاده از برنامه منطقی است یا غیرواقعی احساس می‌شود؟ آیا تعامل با برنامه این حس را به کاربر می‌دهد که وظایفی را که برای دستیابی به آنها تعیین کرده‌اند به طور موثر انجام می‌دهند؟ این‌ها سوالاتی است که اغلب در ذهن یک طراح تجربه کاربر وجود دارد، تجربه کاربر با توجه به سهولت یا دشوار بودن تعامل با عناصر رابط کاربری که طراحان رابط کاربر ایجاد کرده‌اند، تعیین می‌شود.

بنابراین طراحان UX همچنین به فکر رابط کاربری یک برنامه هستند و به همین دلیل است که مردم در مورد تفاوت این دو گیج می‌شوند. اما در حالی که طراحان رابط کاربری وظیفه دارند درباره نحوه شکل‌گیری رابط کاربری تصمیم بگیرند، طراحان UX وظیفه تعیین نحوه کاربری رابط کاربر را بر عهده دارند. 

آنها ساختار رابط و عملکرد را تعیین می‌کنند. نحوه سازماندهی آن و ارتباط همه قسمت‌ها با یکدیگر. به طور خلاصه، آنها نحوه کار رابط را طراحی می‌کنند. در صورتی که شکل ظاهری سایت یا اپلیکیشن که توسط یک رابطه کاربری طراحی شده است به خوبی کار کند و احساس یکپارچگی را به کاربر منتقل کند مطمئنا کاربر تجربه خوبی خواهد داشت. اما اگر عملکرد پیچیده یا غیرشهودی باشد ، تجربه کاربری خوبی در پیش نخواهد بود.

همچنین  باید گفت که تجزیه و تحلیل رفتار کاربر نقش مهمی در طراحی UX خواهد داشت، آنها سعی می‌کنند که بازخورد کاربر را در هر قسمت از برنامه ریزی پیاده شده ارزیابی کنند باید گفت که برای طراحان UX مهم است که درک جامعی از نحوه تعامل کاربران با برنامه‌های خود داشته باشند.

طراحی UX و UI چگونه با هم کار می‌کنند

حال که نحوه کارکرد هریک از این طراحان را متوجه شدید نوبت به آن می‌رسد که نحوه تعامل و همکاری آنها را با یکدیگر درک کنید. باید گفت که یک طراح UX نحوه کار رابط کاربر را تعیین می‌کند در حالی که طراح UI تصمیم می‌گیرد که رابط کاربری چگونه به نظر برسد. این یک فرایند بسیار مشارکتی است و دو تیم طراحی تمایل به همکاری نزدیک دارند. همانطور که تیم UX در حال کار بر روی برنامه است و تحقیق می‌کند که چگونه همه قسمت‌ها بر اساس جذب کاربر و راحتی تعامل او با صفحه پیش رو و اهداف پشت برنامه نویسی و یا در نگاه جامع‌تر چگونه رابط کاربری به طور کارآمد نیاز کاربر اطلاعات را تأمین می‌کند، تیم UI در حال کار بر روی نحوه ظاهر شدن همه این عناصر رابط روی صفحه هستند.

در یک مثال ساده می‌توان گفت در مرحله ای از مراحل طراحی تصمیم می‌گیریم  که باید بخش‌های بیشتری به یک صفحه نمایش داده شده اضافه شوند. این نحوه سازماندهی، تصاویر و محتوا را تغییر می‌دهد و ممکن است نیاز به تغییر شکل یا اندازه آنها داشته باشد. تیم UX بهترین روش برای قرار دادن تصاویر و هر نوع دیگر از محتوا را تعیین می‌کند در حالی که تیم‌های UI طراحی های خود را متناسب با طرح جدید تنظیم می‌کنند. ارتباط و همکاری مداوم بین طراحان UI و UX به شما اطمینان می‌دهد که رابط کاربری نهایی تا آنجا که می‌تواند خوب به نظر می‌رسد ، در عین حال کارآمد و چشم نواز عمل می‌کند.

کلید موفقیت طراحان UI و UX تحقیقات است

باید بگوییم که تحقیقات و آنالیز کردن مداوم نتایج و عملکردها برای طراحان UI و UX بسیار حیاتی است. برای هر دو رشته مهم است که تا آنجا که ممکن است اطلاعات خوبی برای کمک به مجموعه در ساختن طراحی مناسب جمع آوری کنند و در این مورد هر دو رویکرد مشابهی را دنبال می‌کنند.

هر دو در مورد خواسته کاربران تحقیق خواهند کرد. آنچه که آنها از برنامه‌های کاربردی در حال توسعه انتظار دارند. این تحقیق اغلب تکرار می‌شود و شامل جلسات متعددی خواهد بود. جایی که کاربران واقعی با نسخه‌های مقیاس بندی شده از قابلیت‌های خاص یا طراحی های تصویری در حال آزمایش برای تعیین اینکه آیا طراحان در مسیر مناسبی در حال حرکت هستند، تعامل می کنند. بازخورد با هر تکرار یکپارچه می‌شود.

معمولا در این فرآیندها طبق خواسته طراحان UX و با توجه به مهارت و تجربه‌ای که آنها از نیاز مخاطب دارند چند برنامه به صورت تستی و آزمایشی تدوین می‌شود، این تست‌ها می تواند شامل نمونه‌های تصویری و … باشد، آنها نسخه های متفاوتی که می توان برای رسیدن به هدف از آنها استفاده کرد را برنامه ریزی کرده و آنها را به طراحان UI می‌سپارند تا تصویرسازی دقیقی از آن ارائه دهند، سپس این برنامه‌ها برای تست توسط کاربران واقعی به نمایش در می‌آید تا نهایتا به یک برنامه یکپارچه و کاربردی دست پیدا کرد. در همه موارد ، تحقیق به راهنمایی قدم‌هایی که طراحان در ساخت سهم خود بر می دارند کمک می‌کند. با این حال ، اطلاعات طراحان UI و UX بسیار متفاوت است.

اهمیت تحقیق در زمینه طراحی های UI

طراحان رابط کاربری باید مطمئن شوند که زبان تصویری که انتخاب می کنند متناسب با کلاس برنامه ای است که می‌نویسند. آنها سعی می‌کنند انتظارات کاربر را پیش‌بینی کنند. اگر تیم شما در حال طراحی یک برنامه سفر است، مهم است که در مورد چگونگی توسعه سایر برنامه های سفر در گذشته تحقیق کنید. کدام یک کار کردند؟ کدام یک نکردند؟ برای کارهایی که دیگران قبلاً انجام داده‌اند، می‌توان درس‌های طراحی را تجربه کرد.

زیبایی شناسی دقیق این طراحان به سلیقه آنها بستگی دارد ، اما “قوانین” اساسی، یا نیاز به انطباق با انتظارات کاربر، چیزی است که طراحان رابط کاربری باید در این زمینه به آن دقت کافی داشته باشند. بهترین روش این است که برنامه نویسی نهایی مطابق با آنچه طراحان تجربه کاربری ارائه می‌دهند انجام گیرد و تئوری آنها به مرحله تصویر کشیده شود.

اهمیت تحقیق برای طراحی های  UX

طراحی UX به ویژه به انتظارات کاربر می‌پردازد. تمام تجربیات و تعاملاتی که کاربران با هر برنامه‌ای که در زندگی خود استفاده کرده‌اند داشته‌اند ، به تعیین انتظارات آنها از نحوه کار رابط‌ها کمک خواهد کرد. اگر یک طراح UX از نزدیک با این انتظارات آشنا نباشد، می‌تواند سهوا تعاملی رابط طراحی کند که به نظرشان منطقی است اما قراردادهای معمول پذیرفته شده را بر هم می‌زند. کاربران دوست ندارند که یک رابط کاربری، بسیار متفاوت از آنچه انتظار داشتند عمل کند و این می تواند بر تجربه آنها تأثیر منفی بگذارد یا نهایتا عملکرد یک برنامه نویسی به ظاهر موفق را به چالش بکشد. اگر یک طراح UX تصمیم به انجام کار متفاوتی بگیرد، باید دلیل بسیار خوبی داشته باشد، چرا که معمولا انجام کارهایی که از نتیجه آنها تحقیقی در دسترس نیست ریسک عدم پذیرش توسط کاربر را به همراه خواهد داشت. به عنوان نمونه، اکثر افراد با این ایده که دوبار روی پرونده‌ای کلیک می‌کنید تا باز شود و یک بار دیگر آن را انتخاب کنید، راحت هستند. این یک رفتار رابط کاربری است که تقریباً از زمانی که رابط‌های گرافیکی کاربر وجود داشته باشد ، وجود داشته است.

تفاوت‌های طراحی UI و UX

اگر بخواهیم در ابتدایی‌ترین سطح ، به بیان تفاوت این دو بپردازیم باید گفت که رابط کاربری از تمام عناصری تشکیل شده است که کسی را قادر می‌سازد با یک محصول یا خدمات ارتباط برقرار کند. از طرف دیگر ، UX همان چیزی است که فرد در تعامل با آن محصول یا خدمات از کل تجربه می‌کند.

تفاوت اصلی که باید به خاطر بسپارید این است: طراحی UX کاملاً مربوط به احساس کلی تجربه یک کاربر است، در حالی که طراحی رابط کاربری کاملاً مربوط به نحوه کارایی و شکل ظاهری محصول است. طراحی UX در واقع شناسایی و حل مشکلات کاربر است ، طراحی UI در واقع ایجاد رابط های تعاملی بصری، زیبایی پسند و کاربری آن را شامل می‌شود.

UI در مقابل UX: دو رشته از طراحی گرافیک با ماهیت بسیار متفاوت که مکمل یکدیگر هستند

طراحی UI و طراحی UX شامل مهارت‌های بسیار متفاوتی هستند، اما بودن این دو تیم در کنار یکدیگر و تعامل آنها با هم  برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه و موفق ضروری است. یک طراحی زیبا  زمانی ارزشمند است که کاربر بتواند به راحتی با آن رابطه برقرار کند، از طرفی یک تجربه کاربری مناسب زمانی ارزشمند است که توسط یک طراح رابط کاربری به خوبی پیاده سازی شده باشد. پس می‌توان گفت که برای داشتن یک نتیجه فوق‌العاده به تعامل و عملکرد متناسب هر دو طراح UI و UX احتیاج خواهید داشت.

کلام آخر

با توجه به آنچه در مقاله مطالعه کردید می‌توان گفت که حضور طراح UX و UI هر دو به یک اندازه اهمیت دارد و آنچه باعث موفقیت کل تیم می‌شود تعامل مداوم این دو گروه با یکدیگر است، به طور خلاصه باید گفت که طراح تجربه کاربری بیشتر یک مقوله روانشناختی و تحقیقاتی است که می‌تواند همه برنامه‌ها را به شکل کاملا منطقی و متناسب با نیاز کاربر آماده سازد، او نیاز کاربر را به خوبی شناسایی کرده و می‌تواند رو‎ش‌های جذب مخاطب را بررسی کند.

آنالیز لحظه‌ای عملکرد بخش‌های مختلف یک برنامه اعم از سایت یا اپلیکیشن توسط یک طراح تجربه کاربری صورت میگیرد، نتیجه تحقیقات و آنالیزهای طراح تجربه کاربری وظیفه طراح رابط کاربری را تعریف می‌کند، در حقیقت رابط کاربری سعی می‌کند آنچه در ذهن یک طراح تجربه کاربری می‌گذرد را به تصویر بکشد. او قادر است با ایجاد جلوه‌های بصری و بخش‌های مختلف محتوایی مثل دیاگرام‌ها، تصاویر، چارت‌ها و … که طراح UX در اختیار او قرار می‌دهد برنامه نویسی سایت را به گونه‌ای پیش ببرد که کاربر را به هدف دلخواه هدایت کند.

همین تعریف ساده می‌تواند بیانگر اهمیت و توجه به تعامل همیشگی و دائمی میان این دو گروه از طراحان باشد. با وجود تعاریف دقیقی که از دو گروه طراحی UX و UI و همچنین تفاوت عملکرد آنها در مقاله بیان کردیم انتظار می‌رود که کاربر بتواند این دو اصطلاح را به خوبی تفکیک کرده و شرح وظایف آنها را درک کند.